More stories

Journaliste klaagt OpenAI aan om misbruik werk, persoonsgevens

“Het is míjn werk, mijn intellectueel eigendom, míjn persoonlijke gegevens. Niet van hem. Ik heb geen toestemming gegeven dat te gebruiken.” Carole Cadwalladr houdt OpenAI’s Sam Altman verantwoordelijk, daagt hem voor de rechter.

Tech

Google tegen nieuwsuitgevers: We hebben je niet nodig

Voor Google zelf maakt het niets uit of ze nieuwsverhalen opnieuw in de zoekindex. Het weglaten van Europees nieuws in de zoekresultaten heeft nul komma nul effect op de advertentie-inkomsten.

Media

Streamingomzet RTL Group naar 403 miljoen (+42%)

De groei in het aantal streamingabonnees in Duitsland, Frankrijk en Hongarije levert een aanzienlijke omzetgroei op voor de streamingdiensten van mediagroep RTL.

Media
Premium

Half Nederland heeft drie of meer streamingdiensten

Meer dan vijftig procent van de mediaconsumenten heeft drie of meer streamingdiensten. Daarnaast heeft tien procent helemaal geen tv-abonnement meer. De favorietste digitale bezigheid is app’en en social media scrollen.

Media

Nieuwe CEO van uitgeverij Time to Momo

Mart Evers neemt de leiding van Niels Meijssen over als algemeen directeur van het Rotterdamse Time to Momo.

Media

Radio-podcasts: hooguit enkele duizenden luisteraars

De meeste podcasts die eerder als radioprogramma werden uitgezonden halen hooguit enkele duizenden luisteraars. ‘Originele’ podcasts, zonder FM-connectie, hebben makkelijk vijf tot tien keer meer publiek.

Media

NRC 80% digitale abonnees, Telegraaf 59%

Het aantal abonnees bij uitgeverij Mediahuis stabiliseerde in 2024 op 1,8 miljoen. Groei bij digitaal compenseert de daling bij print. De Belgen boekten een operationeel resultaat 151 miljoen.

Media

Spotify in zee met ElevenLabs (AI) voor luisterboeken

Boekenschrijvers die hun werk ook in audio uitgeven, krijgen er bij Spotify in een klap 29 talen bij als potentieel lezersgebied.

Publishing

Viaplay boekt kleine groei, wel winst, verliest klanten

Streamingdienst Viaplay boekt omzetgroei door prijsverhogingen. Het aantal abonnees daalde in 2024 met 86.000 tot 4,8 miljoen.

Publishing

Wat kunnen adverteerders verwachten van de ‘addressable’ kanalen in 2025?

Van Connected TV tot op aandacht gebaseerde statistieken: baanbrekende tools en technologieën herdefiniëren hoe merken contact maken met hun publiek.

Publishing
Premium

Nederlands techbedrijf brengt revolutie in muzieklicenties voor creators

In een digitaal tijdperk waarin contentcreatie is geëxplodeerd, lost een Nederlands techbedrijf een van de hardnekkigste problemen in de muziekindustrie op: het efficiënt verbinden van onafhankelijke artiesten met het uitgebreide ecosysteem van online creators die muziek nodig hebben.

Venture

NY Times geeft redactie suite aan AI-tools

De leiding van de NY Times staat zijn redactie en de digitale productafdeling toe om AI-tools in te zetten bij de productie van hun werk.

Media

Facebook Marketplace open voor Europese uitgevers classifieds

Vinted, Marktplaats.nl, Mobile.de en 2dehands kunnen de rubrieksadvertenties van hun sites doorplaats naar Facebook Marketplace.

E-commerce

Print.com neemt online drukker Simian over

Met de overname van Simian wordt Print.com eigenaar van de drie drukwerksites Reclameland, Drukland.nl en Flyerzone en de 23.000 m2 drukkerij bij Groningen.

Venture
Premium

Meeste uitgesteld kijken bij Talpa Network

Dertig procent van de tv-zenders van Talpa wordt niet live maar on demand gekeken.

Media