More stories

Pointer ruilt tv-budget in voor YouTube

Het tv-programma voor onderzoeksjournalistiek Pointer geeft helft van zijn tv-tijdslotsterug te geven aan de NPO. Voor distributie zetten ze in op YouTube.

Media

NMO meet vanaf mei ook global merken en retailmedia

Het Nederlandse online bereiksonderzoek NMO Online wordt volgende maand met de toevoeging van global merken en retailmedia zwaarder, betekenisvoller.

Media
Premium

Ster wacht op wetswijziging, politieke actie vereist

Meer dan een half miljard euro gaven adverteerders vorig jaar uit aan online videoreclame. Ster pakte daar precies drie miljoen euro van, omdat de politiek verhindert dat de NPO-exploitant geld verdient.

Online advertising

Spotify naar 700 miljoen gebruikers

Spotify gaat dit jaar over de grens van de 700 miljoen gebruikers, luisteraars die elk goed zijn voor een omzet van twee dollar per maand.

Entertainment

We Are Era versterkt Benelux-markt met overname influenceragency New Kith

We Are Era, een pan-Europees mediabedrijf in de makerseconomie, neemt voor zijn Benelux-markt het influencerbureau New Kith over.

Venture

Journaliste klaagt OpenAI aan om misbruik werk, persoonsgevens

“Het is míjn werk, mijn intellectueel eigendom, míjn persoonlijke gegevens. Niet van hem. Ik heb geen toestemming gegeven dat te gebruiken.” Carole Cadwalladr houdt OpenAI’s Sam Altman verantwoordelijk, daagt hem voor de rechter.

Tech

Google tegen nieuwsuitgevers: We hebben je niet nodig

Voor Google zelf maakt het niets uit of ze nieuwsverhalen opnieuw in de zoekindex. Het weglaten van Europees nieuws in de zoekresultaten heeft nul komma nul effect op de advertentie-inkomsten.

Media

Streamingomzet RTL Group naar 403 miljoen (+42%)

De groei in het aantal streamingabonnees in Duitsland, Frankrijk en Hongarije levert een aanzienlijke omzetgroei op voor de streamingdiensten van mediagroep RTL.

Media
Premium

Half Nederland heeft drie of meer streamingdiensten

Meer dan vijftig procent van de mediaconsumenten heeft drie of meer streamingdiensten. Daarnaast heeft tien procent helemaal geen tv-abonnement meer. De favorietste digitale bezigheid is app’en en social media scrollen.

Media

Nieuwe CEO van uitgeverij Time to Momo

Mart Evers neemt de leiding van Niels Meijssen over als algemeen directeur van het Rotterdamse Time to Momo.

Media

Radio-podcasts: hooguit enkele duizenden luisteraars

De meeste podcasts die eerder als radioprogramma werden uitgezonden halen hooguit enkele duizenden luisteraars. ‘Originele’ podcasts, zonder FM-connectie, hebben makkelijk vijf tot tien keer meer publiek.

Media

NRC 80% digitale abonnees, Telegraaf 59%

Het aantal abonnees bij uitgeverij Mediahuis stabiliseerde in 2024 op 1,8 miljoen. Groei bij digitaal compenseert de daling bij print. De Belgen boekten een operationeel resultaat 151 miljoen.

Media

Spotify in zee met ElevenLabs (AI) voor luisterboeken

Boekenschrijvers die hun werk ook in audio uitgeven, krijgen er bij Spotify in een klap 29 talen bij als potentieel lezersgebied.

Publishing

Viaplay boekt kleine groei, wel winst, verliest klanten

Streamingdienst Viaplay boekt omzetgroei door prijsverhogingen. Het aantal abonnees daalde in 2024 met 86.000 tot 4,8 miljoen.

Publishing

Wat kunnen adverteerders verwachten van de ‘addressable’ kanalen in 2025?

Van Connected TV tot op aandacht gebaseerde statistieken: baanbrekende tools en technologieën herdefiniëren hoe merken contact maken met hun publiek.

Publishing