More stories

Premium

NY Times stopt gratis podcasts achter betaalmuur

De Amerikaanse krant NY Times gaat zijn populairste podcasttitels deels of helemaal achter de betaalmuur stoppen.

Publishing

NPO en Talpa Nederlands grootste audiostreamers

Luisteraars starten wekelijks tussen de vijf en zes miljoen audiostreams op van de zenders van de NPO en Talpa Network. Nummer drie DPG Media volgt ver op afstand.

Publishing

Decennia digitale popjournalistiek MTV News vernietigd

De online nieuwsarchieven van MTV News, daterend vanaf 1996, zijn gewist. Een belangrijk cultuur online naslagwerk is er niet meer. Digitale archeologie staat wat de redding van dit soort archieven betreft in de kinderschoenen.

Publishing

Nul euro online omzet NPO uit Olympische Spelen

Alle medianetwerken maken zich op voor een sportzomer waarin de reclame-euro’s rijkelijk rollen. Behalve de NPO. Daar leveren de online activiteiten nul euro op.

Online advertising
Premium

‘Platformreset zorgt voor substantiële verandering media’

De fundamenten van de media- en nieuwsindustrie ondergaan een grote verandering die het werk van uitgevers en journalisten grondig zullen veranderen.

Publishing

Oranje-app KNVB: Van 50.000 naar 200.000 gebruikers

De Oranje-app van de KNVB moet het fundament worden voor een nauwer contact met voetbalfans. In een paar weken tijd kreeg de app 50.000 nieuwe gebruikers. Eind EK moeten dat er 200.000 zijn.

Sport

‘Iedere club of bedrijf zijn eigen Netflix’

Twee Nederlandse videobedrijven combineren hun platformen waardoor iedereen zijn eigen betaalzender, Netflix of internet-tv kan beginnen. Van eenpitter tot corporate.

Publishing

Quintin Schevernels nieuwe CEO van Impala Studios

Quintin Schevernels wordt de nieuwe algemeen directeur van de mobiele uitgever Impala Studios.

Venture
Premium

Onderzoek: Bijna niemand gebruikt AI

Een onderzoek van Reuters Institute en Oxford University laat zien dat heel weinig mensen AI-tools gebruiken. De groep tieners en twintigers vormt daar een uitzondering op.

Artificial Intelligence
Premium

Niet tech maar jeugd drijft mediarevolutie

Niet technologische ontwikkelingen bepalen de vorm van media in de toekomst, maar de wensen en het gedrag van de jeugd.

Publishing

Protest Engelse uitgevers tegen Apples nieuwe reclameblocker

Engelse uitgevers vrezen honderden miljoenen euro’s reclamegeld mis te lopen als Apple binnenkort iOS updatet. De nieuwe versie van het OS bevat  vermoedelijk een radicale adblocker.

Media

AI geeft nieuwssamenvattingen aan abonnees Twitter

Betalende gebruikers van Twitter/X krijgen een nieuwe functie in hun app. Onder het tabblad ‘For You’ vinden ze samenvattingen van het nieuws, gegenereerd door een AI.

Artificial Intelligence
Premium

Viaplay deze zomer met reclame-abonnement

Viaplay krijgt vanaf komende zomer een goedkoper abonnement waarbij de kijker dan wel reclame krijgt voorgeschoteld. Dat moet de groei in abonnee-aantallen, nu: -3%, terugbrengen.

Media

NMO: 7 miljoen podcastdownloads per week

Er worden in Nederland zeker zeven miljoen podcasts gedownload bij de grote uitgevers die zijn aangesloten op het Nationaal Media Onderzoek.

Media
Premium

Mediahuis: 72 miljoen winst, zwijgt over digitale resultaten

Uitgeverij Mediahuis zag de nettowinst in 2023 met zeven procent stijgen tot 72 miljoen euro. Hoe de digitale activiteiten het deden, houden de Belgen ongewis voor de buitenwereld.

Media