More stories

Deense media weigeren Googles AI-bot: ‘Tot hier!’

Google mag geen van de producties van Deense mediabedrijven gebruiken om zijn nieuwe dienst AI Answers mee te voeden. De Denen laten in ondubbelzinnige bewoording weten dat ze het niet tolereren dat hij kopij illegaal wordt afgegraasd.

Publishing

Nederland kijkt niet mínder live televisie

In absolute zin in de Nederlandse consument minder tv gaan kijken. Verhoudingsgewijs staat de teller al bijna een jaar op 45 procent live kijktijd versus 55 procent on demand.

Media

Franke Media lanceert internationale kortingssite Couponplus

De uitgever van onder meer Acties.nl, Deals.be en Angebote.at wil sneller een groot netwerk van kortingssites kunnen exploiteren. Daartoe lanceert het de nieuwe titel Couponplus, die stevig op GenAI leunt.

Publishing

Autoblog.nl tekent bij uitgeverij PXR

Autoblog.nl, de grootste Nederlandse nieuwssite op het gebied van auto’s, wordt onderdeel van uitgeverij PXR.

Publishing

On demand kijktijd daalt 13% in Olympische tv-week

De Nederlandse mediaconsument keek vorige week dertien procent minder on demand video dan een maand geleden.

Media

RTL groeit door Videoland, streamer is winstgevend

De omzet van RTL Nederland groeide afgelopen kwartaal met 4,5 procent naar 301 miljoen euro, voornamelijk door de nu winstgevende streamingdienst Videoland.

Media

NY Times: minder news-only abo’s, meer abo-bundels

Een opmerkelijke trend bij de NY Times: de krant verloor afgelopen kwartaal 210.000 online abonnees die louter het nieuwsproduct afnamen. Abonnees kopen liever bundels, pakketten met meerdere mediaproducten.

Publishing

Chrome maakt microbetaling makkelijk voor online uitgevers

Een aanstaande update van webbrowser Google Chrome maakt het makkelijk voor online uitgevers om kleine geldbedragen te vragen en innen aan hun publiek.

Payment

RTL Nieuws op digitale abri’s Clear Channel

RTL Nederland sluit een samenwerking met schermenexploitant Clear Channel. Het mediabedrijf gaat nieuws en entertainment uitzenden op honderden digitale abri’s.

Media

Axel Springer overweegt verkoop classifieds

Uitgeverij Axel Springer overweegt de tak met online rubrieksadvertenties te verkopen. Titels als Immoweb, Stepstone en SeLoger zouden in handen komen van noord-Amerikaanse eigenaren.

Publishing

TikTok, Amazon, Claude, OpenAI gretigste AI-webgrazers

Het moederbedrijf van TikTok heeft de allergretigste bot die het web afgraast om zijn AI-modellen mee te trainen. Naast usual suspects OpenAI en Anthropic is Amazon een opvallende verschijning in het lijstje.

Artificial Intelligence

NY Times stopt gratis podcasts achter betaalmuur

De Amerikaanse krant NY Times gaat zijn populairste podcasttitels deels of helemaal achter de betaalmuur stoppen.

Publishing

NPO en Talpa Nederlands grootste audiostreamers

Luisteraars starten wekelijks tussen de vijf en zes miljoen audiostreams op van de zenders van de NPO en Talpa Network. Nummer drie DPG Media volgt ver op afstand.

Publishing

Decennia digitale popjournalistiek MTV News vernietigd

De online nieuwsarchieven van MTV News, daterend vanaf 1996, zijn gewist. Een belangrijk cultuur online naslagwerk is er niet meer. Digitale archeologie staat wat de redding van dit soort archieven betreft in de kinderschoenen.

Publishing

Nul euro online omzet NPO uit Olympische Spelen

Alle medianetwerken maken zich op voor een sportzomer waarin de reclame-euro’s rijkelijk rollen. Behalve de NPO. Daar leveren de online activiteiten nul euro op.

Online advertising