More stories

Premium

Chrome maakt microbetaling makkelijk voor online uitgevers

Een aanstaande update van webbrowser Google Chrome maakt het makkelijk voor online uitgevers om kleine geldbedragen te vragen en innen aan hun publiek.

Payment

RTL Nieuws op digitale abri’s Clear Channel

RTL Nederland sluit een samenwerking met schermenexploitant Clear Channel. Het mediabedrijf gaat nieuws en entertainment uitzenden op honderden digitale abri’s.

Media

Axel Springer overweegt verkoop classifieds

Uitgeverij Axel Springer overweegt de tak met online rubrieksadvertenties te verkopen. Titels als Immoweb, Stepstone en SeLoger zouden in handen komen van noord-Amerikaanse eigenaren.

Publishing

TikTok, Amazon, Claude, OpenAI gretigste AI-webgrazers

Het moederbedrijf van TikTok heeft de allergretigste bot die het web afgraast om zijn AI-modellen mee te trainen. Naast usual suspects OpenAI en Anthropic is Amazon een opvallende verschijning in het lijstje.

Artificial Intelligence
Premium

NY Times stopt gratis podcasts achter betaalmuur

De Amerikaanse krant NY Times gaat zijn populairste podcasttitels deels of helemaal achter de betaalmuur stoppen.

Publishing

NPO en Talpa Nederlands grootste audiostreamers

Luisteraars starten wekelijks tussen de vijf en zes miljoen audiostreams op van de zenders van de NPO en Talpa Network. Nummer drie DPG Media volgt ver op afstand.

Publishing

Decennia digitale popjournalistiek MTV News vernietigd

De online nieuwsarchieven van MTV News, daterend vanaf 1996, zijn gewist. Een belangrijk cultuur online naslagwerk is er niet meer. Digitale archeologie staat wat de redding van dit soort archieven betreft in de kinderschoenen.

Publishing

Nul euro online omzet NPO uit Olympische Spelen

Alle medianetwerken maken zich op voor een sportzomer waarin de reclame-euro’s rijkelijk rollen. Behalve de NPO. Daar leveren de online activiteiten nul euro op.

Online advertising
Premium

‘Platformreset zorgt voor substantiële verandering media’

De fundamenten van de media- en nieuwsindustrie ondergaan een grote verandering die het werk van uitgevers en journalisten grondig zullen veranderen.

Publishing

Oranje-app KNVB: Van 50.000 naar 200.000 gebruikers

De Oranje-app van de KNVB moet het fundament worden voor een nauwer contact met voetbalfans. In een paar weken tijd kreeg de app 50.000 nieuwe gebruikers. Eind EK moeten dat er 200.000 zijn.

Sport

‘Iedere club of bedrijf zijn eigen Netflix’

Twee Nederlandse videobedrijven combineren hun platformen waardoor iedereen zijn eigen betaalzender, Netflix of internet-tv kan beginnen. Van eenpitter tot corporate.

Publishing

Quintin Schevernels nieuwe CEO van Impala Studios

Quintin Schevernels wordt de nieuwe algemeen directeur van de mobiele uitgever Impala Studios.

Venture
Premium

Onderzoek: Bijna niemand gebruikt AI

Een onderzoek van Reuters Institute en Oxford University laat zien dat heel weinig mensen AI-tools gebruiken. De groep tieners en twintigers vormt daar een uitzondering op.

Artificial Intelligence
Premium

Niet tech maar jeugd drijft mediarevolutie

Niet technologische ontwikkelingen bepalen de vorm van media in de toekomst, maar de wensen en het gedrag van de jeugd.

Publishing

Protest Engelse uitgevers tegen Apples nieuwe reclameblocker

Engelse uitgevers vrezen honderden miljoenen euro’s reclamegeld mis te lopen als Apple binnenkort iOS updatet. De nieuwe versie van het OS bevat  vermoedelijk een radicale adblocker.

Media