More stories

IAB Europe publiceert standaarden in-store retailmedia

Een internationaal samenwerkingsverband van media- en retailspecialisten publiceert een aanzet tot standaarden voor in-store reclamecampagnes bij retailmedia.

Retailmedia

‘Mannen kijken meer lineaire tv’

Mannen kijken meer lineaire tv, vanwege de sportuitzendingen die daar zijn, dan vrouwen. Naarmate meer sportrechten naar connecties tv verschuiven, verdwijnt dat verschil.

Media

Televisie niet meer dominant voor nieuwshongerige Engelsen

Zeventig procent van de Engelsen krijgt zijn dagelijks nieuws via televisie, maar 71 procent haalt dat van internet. Voor het eerst zijn digitale kanalen dominant.

Publishing

Tumblr migreert 500 miljoen blogs naar WordPress

Social- en blogplatform Tumblr vervangt de backend van zijn dienst voor die van Wordpress. Dat betreft de migratie van meer dan een half miljard blogs.

CMS
Premium

Deense media weigeren Googles AI-bot: ‘Tot hier!’

Google mag geen van de producties van Deense mediabedrijven gebruiken om zijn nieuwe dienst AI Answers mee te voeden. De Denen laten in ondubbelzinnige bewoording weten dat ze het niet tolereren dat hij kopij illegaal wordt afgegraasd.

Publishing
Premium

Nederland kijkt niet mínder live televisie

In absolute zin in de Nederlandse consument minder tv gaan kijken. Verhoudingsgewijs staat de teller al bijna een jaar op 45 procent live kijktijd versus 55 procent on demand.

Media
Premium

Franke Media lanceert internationale kortingssite Couponplus

De uitgever van onder meer Acties.nl, Deals.be en Angebote.at wil sneller een groot netwerk van kortingssites kunnen exploiteren. Daartoe lanceert het de nieuwe titel Couponplus, die stevig op GenAI leunt.

Publishing
Premium

Autoblog.nl tekent bij uitgeverij PXR

Autoblog.nl, de grootste Nederlandse nieuwssite op het gebied van auto’s, wordt onderdeel van uitgeverij PXR.

Publishing
Premium

On demand kijktijd daalt 13% in Olympische tv-week

De Nederlandse mediaconsument keek vorige week dertien procent minder on demand video dan een maand geleden.

Media

RTL groeit door Videoland, streamer is winstgevend

De omzet van RTL Nederland groeide afgelopen kwartaal met 4,5 procent naar 301 miljoen euro, voornamelijk door de nu winstgevende streamingdienst Videoland.

Media

NY Times: minder news-only abo’s, meer abo-bundels

Een opmerkelijke trend bij de NY Times: de krant verloor afgelopen kwartaal 210.000 online abonnees die louter het nieuwsproduct afnamen. Abonnees kopen liever bundels, pakketten met meerdere mediaproducten.

Publishing
Premium

Chrome maakt microbetaling makkelijk voor online uitgevers

Een aanstaande update van webbrowser Google Chrome maakt het makkelijk voor online uitgevers om kleine geldbedragen te vragen en innen aan hun publiek.

Payment

RTL Nieuws op digitale abri’s Clear Channel

RTL Nederland sluit een samenwerking met schermenexploitant Clear Channel. Het mediabedrijf gaat nieuws en entertainment uitzenden op honderden digitale abri’s.

Media

Axel Springer overweegt verkoop classifieds

Uitgeverij Axel Springer overweegt de tak met online rubrieksadvertenties te verkopen. Titels als Immoweb, Stepstone en SeLoger zouden in handen komen van noord-Amerikaanse eigenaren.

Publishing

TikTok, Amazon, Claude, OpenAI gretigste AI-webgrazers

Het moederbedrijf van TikTok heeft de allergretigste bot die het web afgraast om zijn AI-modellen mee te trainen. Naast usual suspects OpenAI en Anthropic is Amazon een opvallende verschijning in het lijstje.

Artificial Intelligence