On demand kijktijd daalt 13% in Olympische tv-week
De Nederlandse mediaconsument keek vorige week dertien procent minder on demand video dan een maand geleden.
De Nederlandse mediaconsument keek vorige week dertien procent minder on demand video dan een maand geleden.
De omzet van RTL Nederland groeide afgelopen kwartaal met 4,5 procent naar 301 miljoen euro, voornamelijk door de nu winstgevende streamingdienst Videoland.
Een opmerkelijke trend bij de NY Times: de krant verloor afgelopen kwartaal 210.000 online abonnees die louter het nieuwsproduct afnamen. Abonnees kopen liever bundels, pakketten met meerdere mediaproducten.
Een aanstaande update van webbrowser Google Chrome maakt het makkelijk voor online uitgevers om kleine geldbedragen te vragen en innen aan hun publiek.
RTL Nederland sluit een samenwerking met schermenexploitant Clear Channel. Het mediabedrijf gaat nieuws en entertainment uitzenden op honderden digitale abri’s.
Uitgeverij Axel Springer overweegt de tak met online rubrieksadvertenties te verkopen. Titels als Immoweb, Stepstone en SeLoger zouden in handen komen van noord-Amerikaanse eigenaren.
Het moederbedrijf van TikTok heeft de allergretigste bot die het web afgraast om zijn AI-modellen mee te trainen. Naast usual suspects OpenAI en Anthropic is Amazon een opvallende verschijning in het lijstje.
De Amerikaanse krant NY Times gaat zijn populairste podcasttitels deels of helemaal achter de betaalmuur stoppen.
Luisteraars starten wekelijks tussen de vijf en zes miljoen audiostreams op van de zenders van de NPO en Talpa Network. Nummer drie DPG Media volgt ver op afstand.
De online nieuwsarchieven van MTV News, daterend vanaf 1996, zijn gewist. Een belangrijk cultuur online naslagwerk is er niet meer. Digitale archeologie staat wat de redding van dit soort archieven betreft in de kinderschoenen.
Alle medianetwerken maken zich op voor een sportzomer waarin de reclame-euro’s rijkelijk rollen. Behalve de NPO. Daar leveren de online activiteiten nul euro op.
De fundamenten van de media- en nieuwsindustrie ondergaan een grote verandering die het werk van uitgevers en journalisten grondig zullen veranderen.
De Oranje-app van de KNVB moet het fundament worden voor een nauwer contact met voetbalfans. In een paar weken tijd kreeg de app 50.000 nieuwe gebruikers. Eind EK moeten dat er 200.000 zijn.
Twee Nederlandse videobedrijven combineren hun platformen waardoor iedereen zijn eigen betaalzender, Netflix of internet-tv kan beginnen. Van eenpitter tot corporate.
Quintin Schevernels wordt de nieuwe algemeen directeur van de mobiele uitgever Impala Studios.