-

Adyen en Salesforce bundelen krachten om doelgroep te laten groeien

Sinds 2018 richt betaalplatform Adyen zich naast grote bedrijven ook op het segment dat zij midmarket (MKB) noemen. Dit marktsegment is zich steeds vaker bewust van de toegevoegde waarde die betalingen hun merk en klanten kunnen bieden. Het bedrijf bouwt nu aan lokale midmarket teams in Europese markten, om ook deze klanten persoonlijker te kunnen bedienen.

“We blijven de grote multinationals uiteraard bedienen. Ook zetten we ons nog steeds in voor de unified commerce-beleving waarbij een consument één uniforme ervaring heeft, ongeacht het aantal kanalen dat gebruikt wordt. Daarnaast richten we ons nu ook op diverse branches in de midmarket-sector”, licht Floris Jochemsen, commercial Head of Sales BeNeLux bij Adyen de keuze voor het groeisegment toe.

“Het is nu ons doel om samen met MKB-bedrijven zowel online als offline te groeien. Dat doen we intern met teams gefocust op dit segment, aanwezigheid op lokale evenementen en met lokale websites.” De focus ligt daarbij op wat de klant nodig heeft. Veel MKB-bedrijven hebben betalingen inmiddels in hun strategie opgenomen omdat ze inzien hoe het aanbieden van de juiste betaalmethoden, conversie-verhogend kan werken. 

Adyen biedt ook deze klanten een totaaloplossing. Zo faciliteert het platform de verwerking van online, mobiel en betalingen in fysieke winkels op één platform. Ook heeft men een banklicentie, dit is van enorme toegevoegde waarde voor klanten. Hierdoor kunnen we hen snel uitbetalen en de voordelen te bieden die banken ook hebben: zo kunnen we klanten de inkomsten van hun volledige verkoopdag direct uitbetalen, ongeacht verschillen in betaalmethodes.”

Klantvragen vormen ontwikkelingen

Omdat het bedrijf ondersteunend wil zijn aan haar klanten, kijkt ze goed naar vragen in de markt. “We willen bedrijven helpen te groeien.” Martine de Visscher, Head of Product Plugins & Partners: “We kijken daarbij altijd naar wat zij nodig hebben. Dat is ook een van de redenen dat we samen zijn gaan werken met Salesforce Commerce Cloud. Onze klanten gaven aan behoefte te hebben aan een goede integratie met Salesforce B2C Commerce.” Adyen ging daarom aan de slag met een in-house plug-in, om dit te realiseren. 

Salesforce focust zich met haar B2C-Commerce-variant Quick Launch-solution ook op de midmarket. Met het e-commerceplatform kunnen bedrijven snel een webshop starten. Het bedrijf vroeg Adyen daarbij als out-of-the-box betaalprovider aan te sluiten. De Visscher: “Adyen is één van de belangrijkste betaalpartners voor het platform.” Adyen ontwikkelde voor QuickLaunch een plug-in waarmee ondernemers out-of-the-box betalingen, die weinig installatie vergen, kunnen ontvangen. Dankzij de plug-in worden operationele kosten teruggebracht. En het verhoogt de omzet: bedrijven kunnen hun saleskanalen makkelijker uitbreiden en ook in andere landen makkelijk lokale payment methoden aanbieden. Dankzij de samenwerking kunnen middelgrote bedrijven via het platform de belangrijkste features gebruiken in één pakket, dat snel te integreren en operationeel is. De Visscher: “Alle oplossingen die we ontwikkelen, delen we gratis in de betaalintegratie.”

Intern gebruik stimuleren met gamification 

Adyen gebruikt Salesforc intern om leads bij te houden en kansen te spotten. Daarnaast krijgt ze dankzij de software inzicht in commerciële data. Viktoria Altergott, manager of Global Sales Operations: “We weten zo steeds meer over onze klanten en wat zij belangrijk vinden en krijgt zo inzicht hoe we onze klanten het beste kunnen ondersteunen.”

Om ervoor te zorgen dat het systeem ook écht gebruikt wordt stimuleert men salesmensen om ermee aan de slag te gaan. Altergott: “We willen dat ze interregionaal samenwerken en transparant zijn.” Het bedrijf gebruikt daarvoor gamification: met grappige spelletjes, wedstrijdjes en awards worden de meest actieve gebruikers beloond. 

Verantwoordelijkheid voor development

Floris Jochemsen: “We voelen als wereldwijde marktleider in payments een grote verantwoordelijkheid. Dat betekent dat we veel investeren in development en kennisdelen. Wij nemen de verantwoordelijkheid om bedrijven en ontwikkelaars goed te informeren. We vinden daarbij een holistische blik op onze merchants en de eindgebruikers heel belangrijk. Daarom werken we samen met Salesforce.”

Over de auteur: Els Hekkenberg is tekstschrijver, journalist en mede-eigenaar van tekstbureau Letterdesk.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond