-

Bohemian Birds: ‘Reisbranche doet te weinig aan persoonlijke sales’

Bohemian Birds begon ooit als groepsreisorganisatie voor individuele reizigers maar al snel kwam oprichter Jasper Mutsaerts erachter dat hij daar de schaalgrootte voor miste. Dat was de start van Bohemian Birds als organisator van lustrumreizen, vertelt Mutsaerts tijdens eTravel 2017.

“De dingen die wij bedenken lijken niet altijd te lukken maar daardoor komen er soms wel weer kansen op ons af. Zo zijn we begonnen op de markt voor lustrumreizen en vervolgens ook bedrijfsreizen. Een logische stap, want er is deels overlap. De studenten die meegaan met onze lustrumreizen gaan daarna natuurlijk aan de slag bij een bedrijf. Wat anders is, is denk ik de mate van professionaliteit die de zakelijke klant verwacht. Daarom breiden we het team uit met het kwart miljoen dat we net hebben opgehaald. We gaan één iemand aannemen voor outbound sales, die gaat op deuren kloppen op de Zuidas. En er komen twee mensen bij voor backoffice werkzaamheden, dus dat is meer het samenstellen van de reizen en het product.”

Net als met de lustrumreizen die worden verkocht door studenten op universiteiten en hogescholen, zet Mutsaerts vertegenwoordigers in voor de bedrijfsreizen. “We gaan in de B2B-markt echt bedrijven opzoeken. Het klinkt niet revolutionair maar ik heb het idee dat het in de reisbranche, zeker in het segment bedrijfsreizen, te weinig gebeurt en al helemaal niet op een gestructureerde manier. We hebben nu een database van tweeduizend bedrijven en onze salesmensen krijgen een wekelijks target om bezoeken te gaan doen.”

Tips voor low-budget marketing

Bohemian Birds, Jasper Mutsaerts Mutsaerts is expert op het gebied van low-budget marketing. Hij deelt zijn tips graag. “Ten eerste zou ik zeggen: zoek de media op met relevante content. Ten tweede: werk samen met grotere bedrijven. Wij hebben bijvoorbeeld een campagne gedaan samen met een reclamebureau en met Vrijbuiter, die een nieuwe doelgroep zocht. Ik geloof heel erg in samenwerking zodat je gebruik kunt maken van elkaars bereik. De campagne heette ‘De specialist in elke bucketlist’ en ik heb daarin tien bloggers/bucketlistspecialisten geïnterviewd op video en die filmpjes vervolgens verspreid via Vrijbuiter, het reclamebureau Nieuwe Koffie en Bohmian Birds. Die video’s zijn meer dan 100.000 keer bekeken en daar hebben we ook nog geld mee verdiend.”

In de begintijd van Bohemian Birds, dat in 2014 werd opgericht en zo’n 2 miljoen euro per jaar omzet, verwierf Mutsaerts bekendheid toen hij probeerde een eiland te crowdfunden in Zweden. “Ik had een eiland gevonden van twee ton maar ik had zelf nog maar 2.000 euro op de bank dus het idee was: als honderd mensen geld inleggen dan hebben we een eiland. Het stond paginagroot in het Parool: ‘Stukje droom voor twee mille’. Maar onze marketing liep eigenlijk een stukje vooruit op de executie. Toen we eenmaal het project echt voorbereid hadden haalden we helaas maar 56.000 euro op. Dat is een wijze les: als je de marketingstunt klaar hebt dan moet het project ook wel helemaal klaar zijn.”

En waar leidt dit alles toe? Mutsaerts heeft een heldere ambitie: “Over drie jaar dan zijn wij marktleider in lustrumreizen, hofleverancier van de Zuidas en hebben we net alsnog een business unit opgezet gericht op groepsreizen voor individuen.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond