-

‘Chinese e-commerce groei brengt juist kansen’

Porter Erisman werkte acht jaar als vice president bij Chinese E-commerce gigant Alibaba. “In 2000 bestond Alibaba uit een handjevol mensen met de droom om China’s eerste globale internetbedrijf neer te zetten. Dat is ze gelukt door vast te houden aan hun kernwaarden”, vertelt Erisman.

“Die kernwaarden zitten nu nog steeds in hun bedrijfscultuur: “teach and learn”, “embrace change” en “customer first”, ondanks dat er nu 25.000 mensen werken. Voor jonge mensen in China is Alibaba een aantrekkelijke werkgever”, schetst Erisman. Hoe zal e-commerce verder groeien? “De afgelopen twintig jaar gingen over e-commerce in Europa en Amerika, de komende twintig jaar gaan over e-commerce in China en de opkomende landen. China is van imitator gegroeid naar innovator.”

Kansen en bedreigingen

“In Europa heb je nu te maken met legacy systemen. In China staan mensen meer open voor innovatie waardoor verandering veel sneller gaat. Bijvoorbeeld: het delen van een restaurantrekening gaat heel gemakkelijk in China met je Alipay app.” Maar er zijn ook kansen, zegt Erisman: “Als Europese retailer heb je nu ook een kanaal om je producten in China te verkopen. Op Singles Day werd er voor 5,7 miljard aan producten verkocht in China. Wees niet verlamd van angst, maar zoek naar mogelijkheden. Wellicht vind je een grotere markt in China dan in je eigen regio.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond