-

Dappre: van big messy data naar small precise data

Een wachtwoord hier, een telefoonnummer daar. Gevoelige gegevens liggen tegenwoordig overal voor het grijpen. Digital Me maakt daar een eind aan: met hun app Dappre deel en beheer je data met iedereen die je vertrouwt. Cindy van der Leek is bij Digital Me verantwoordelijk voor Dappre: “Het is een handige app waar mensen blij van worden. Maar het is ook een andere manier van denken.”

Hoe zou je Dappre omschrijven in een tweet?

“Onze doelgroep spreken wij in het Engels aan, dus het wordt: ‘Dappre: stop collecting, start connecting. Your address book always automatically up-to-date.’”

Wat kan Dappre mij bieden?

“Wat Dappre in de kern doet, is een veilige verbinding leggen tussen mensen, maar ook tussen mensen en organisaties en in de toekomst zelfs tussen mensen en dingen. Het is een eenvoudig voorbeeld van hoe CRM langzaam CMR wordt: we maken de overgang van ‘customer relationship management’ naar ‘customer managed relation’. De consument kiest zelf welke gegevens hij publiceert en naar wie. Je zou kunnen zeggen dat we in plaats van passieve targets actieve actoren worden in een veilig netwerk.”

Hoe werkt dit in de praktijk?

“Je installeert de app op je telefoon. Dit is zowel op Android- als op iOS-apparaten mogelijk. In de app maak je je eigen digitale visitekaartje aan. Daarmee creëer je automatisch een Qiy Node. Zo’n node geeft je veilig toegang tot data en laat je die routeren naar partijen die je vertrouwt. Je digitale visitekaartje kun je omvormen tot een QR-code, die je aan anderen kunt laten zien. Wanneer zij Dappre ook hebben geïnstalleerd, kunnen zij de code met hun telefoon scannen. Zo zijn zij automatisch geabonneerd op jouw visitekaartje.”

Welke problemen haal je hiermee uit de lucht?

“Als je een nieuw telefoonnummer krijgt, van baan wisselt of bij je huidige werkgever een nieuwe functie krijgt en dat verandert in jouw visitekaartje, dan zijn alle mensen die aangesloten zijn op jouw setje data vanzelf op de hoogte. Het is een andere manier van denken.”

Wat houdt die andere manier van denken in?

“Dat we op een heel andere manier gebruik maken van internet. Dappre gebruikt het Qiy Trust Framework, dat mensen centraal stelt en ze de mogelijkheid geeft om weer controle te hebben over hun eigen gegevens. Uiteraard kun je in de toekomst allerlei soorten gegevens uitwisselen en wordt Dappre meer een generieke manager van je veilige verbindingen.”

Waarom is dat nodig, om daar controle over te houden?

Maarten Louman, co-founder van de Qiy Foundation: “Data blijft tegenwoordig overal maar achter en mensen weten niet meer welke gegevens waar rondzwerven. Ook zijn gegevens vaak niet meer relevant en up-to-date. Dat is onhandig en onveilig voor consumenten, en duur voor bedrijven. Identiteitsfraude neemt toe doordat gevoelige gegevens van consumenten te makkelijk te misbruiken zijn. Bedrijven zijn genoodzaakt hun klanten steeds opnieuw lastig te vallen met de controle van klantgegevens. Regie op eigen gegevens lost deze problemen op. Daarom conformeert Dappre zich aan het Qiy Afsprakenstelsel.”

Wat kan een bedrijf met het Qiy Afsprakenstelsel?

“Producten en diensten ontwikkelen die digitale zelfbeschikking voor iedereen mogelijk maken. We willen bereiken dat alle organisaties die gekoppeld zijn aan Qiy zich kunnen abonneren op de noodzakelijke gegevens van hun doelgroep en zich daarbij houden aan de regels die daarbij horen. Dappre betekent dan ook ‘netjes’. Het komt erop neer dat ze netjes omgaan met de gegevens van hun doelgroep en zorgen dat de beveiliging ervan in orde is. Het Qiy Afsprakenstelsel vereist dat gegevens die door het trustnetwerk gaan van begin tot eind versleuteld zijn en nooit achterblijven in het netwerk. De routering van data gebeurt bovendien op basis van een pseudo-ID.”

Hoe is Dappre ontstaan?

“In de begindagen van Qiy zijn we begonnen met de ontwikkeling van een goede wachtwoordmanager die ook gebaseerd was op het Qiy Afsprakenstelsel. We bleken helaas niet in staat om er een viraal netwerkeffect mee te creëren. In september 2015 zijn we gestart met Dappre en zo’n twee maanden later brachten we de eerste versie naar buiten. Inmiddels hebben we zo’n tienduizend gebruikers die bijzonder enthousiast zijn over het gemak en over het feit dat je via Dappre niet alleen bepaalt welke gegevens je met wie deelt, maar dat je bijvoorbeeld ook berichten naar anderen in jouw netwerk kunt sturen zonder dat je een telefoonnummer of e-mailadres nodig hebt.”

Hoe vernieuwend is Dappre?

“We zien Dappre als incubator van het Qiy Afsprakenstelsel. Als een paradigmashift. Dappre laat zien dat iets ingewikkelds als een afsprakenstelsel voor de routering van persoonlijke data onder jouw regie, leidt tot praktische en eenvoudige oplossingen die mensen echt verder helpen, terwijl op de achtergrond hun privacy en data beschermd zijn.”

Heb je voorbeelden van bedrijven die al gebruikmaken van Dappre?

Cindy van der Leek: “Aegon. Als klant meld je je binnenkort via Dappre aan bij Mijn Aegon. Aegon weet dat jij het bent omdat je hebt ingelogd met Dappre. Je krijgt op Mijn Aegon een QR-code gepresenteerd die alleen voor jou geldt en die je met Dappre kunt scannen. Vanaf dat moment ben je ‘ingelogd’ op Mijn Aegon, waar je jouw polis- en persoonsgegevens kunt zien. Bovendien is er een relatie ontstaan tussen jou en Aegon: een handige en veilige verbinding tussen bedrijf en klant.”

Welke klanten heb je nog meer?

“Wat we bij Aegon doen, doen we ook bij verzekeringsmaatschappij Verzekeruzelf.nl. Daarnaast werken we met De Nederlandse Loterij, Vereniging voor Arts en Auto, die honderdtwintigduizend leden heeft, en met het ministerie van VWS. Dit doen we ook met diverse gemeenten om aan oplossingen te werken die mensen zelf laten beschikken over hun gegevens.”

Wie zouden nog meer gebruik kunnen maken van Dappre?

“We spelen met Dappre zowel op particulieren als op de zakelijke markt in. We willen particulieren de mogelijkheid geven om in contact te treden met al die organisaties waar ze gegevens over jou hebben. Denk aan banken, gemeenten, uitgeverijen et cetera. Met je digitale Dappre-visitekaartje leg je de verbinding. Vervolgens deel je enerzijds gegevens die je wilt delen met die organisaties en anderzijds beschik je erover, denk aan je hypotheekgegevens, je OZB-aanslag of je abonnement op de Linda.”

Waarom is dit interessant voor marketeers? Welke verandering brengt het hen?

“Marketeers krijgen met Dappre de kans hun klanten en toekomstige klanten écht te leren kennen, op basis van een vertrouwde en betrouwbare een-op-eenverbinding, waarbij ze consumenten kunnen vragen of de organisatie zich mag abonneren op persoonlijke voorkeuren van de klant: van favoriete reisdoel of kleur tot schoenmaat en het moment waarop de nieuwsbrief met glutenvrije recepten bezorgd mag worden. Big messy data wordt small precise data en kan worden verwerkt in lijn met de Europese regelgeving rondom dataprotectie en privacy.”

Hoe ziet het verdienmodel eruit?

“Voor particulieren die de app in hun eigen omgeving willen gebruiken, is en blijft Dappre gratis. In de toekomst ontwikkelen we een betaalde premiumfunctionaliteit. Die mag nooit het netwerkeffect in de weg zitten. Bedrijven krijgen Dappre Connect, een dashboard dat moet kunnen werken met databases die zij nu gebruiken. Daar rekenen we een connection fee voor op basis van fair use-policy. Daarbuiten kunnen bedrijven extra modules aanschaffen, zoals een netwerkgroepmodule of een module die per kanaal verschillende QR-codes aan kan maken.”

Wie zijn partners en investeerders?

“ICT-securityspecialist Motiv is onze technische partner. Dappre draait, onder ons beheer, op de servers van Motiv. Dappre is vanaf het idee tot minimum viable-product door ons zelf gefinancieerd. De positieve reacties en de ideeën voor verdere ontwikkelingen zijn echter dusdanig groot en kansrijk dat we momenteel tegen de grenzen van onze eigen mogelijkheden aanlopen en voor de versnelling op zoek zijn naar investeerders om Dappre te laten groeien zodat we meer mensen en organisaties kunnen aantrekken.”

Wat wil je met de deelname aan de Accenture Innovation Awards bereiken?

“We willen vooral laten zien dat Dappre niet zomaar een appje is, maar dat het bijdraagt aan het thema Safe & Secure Society. Met Dappre leg je verbindingen aan met mensen, organisaties en dingen en blijf je zelf in controle. We willen door iedereen gezien worden als gave en handige tool om je eigen gegevens te beheren in een wereld die steeds digitaler wordt. Klanten moeten weer de koning van hun eigen data worden.”

Waar ligt in de komende tijd de nadruk op?

Op dit moment breiden we, door het enthousiasme van organisaties, het dashboard van Dappre Connect verder uit. Een Dappre-kaartje van een organisatie heeft een verificatie waardoor je kunt zien dat deze echt van dat bedrijf afkomstig is en gaat mensen de mogelijkheid bieden om hun voorkeuren aan te geven. Verder kun je als individu straks meer verschillende kaartjes aanmaken in je Dappre. Je privékaartje om te delen met familie en vrienden of een meer zakelijk kaartje om te delen met een bedrijf, terwijl je op een ander moment wellicht alleen je telefoonnummer wilt delen met iemand van hockey.”

Hoe wil je Dappre groot maken?

“Het grappige met Dappre is, is dat iedereen zijn eigen netwerk creëert. We richten ons daarom allereerst op plaatsen waar individuele gebruikers graag netwerken. Momenteel zijn dat bijvoorbeeld de bezoekers van congressen en beurzen, overal in de wereld. In een volgende fase richten we ons op organisaties die graag een betrouwbare een-op-eenconnectie aangaan met individuen. Inmiddels trekken we, eerder dan verwacht, de aandacht van banken, verzekeringsbedrijven, on- en offline retailers en mediapartijen. Nieuwe EU-wetgeving stelt dat bedrijven persoonlijke gegevens aan hun klanten ter beschikking moeten stellen en alleen met expliciete toestemming van de klantgegevens mogen verwerken. Grote organisaties moeten hierop inspelen, maar eisen dan wel een veilige verbinding met hun klanten. Dappre is daarin het motortje.”

*) Dit is een artikel in de serie van de Accenture Innovation Awards dat ik schreef in samenwerking met mijn collega Vivianne Voos. Dappre is finalist tijdens de Innovation Summit op 28 oktober. Bekijk alle genomineerden op www.innovation-awards.nl.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond