Dédé Kruisman (Haaven): niet bang het FOMO-effect te gebruiken bij investeerders
Dédé Kruisman is medeoprichter en CEO van Haaven, een platform waar mensen die een duurzaam huis willen bouwen, architecten en bouwbedrijven elkaar vinden. Hoe wil Kruisman de bouwwereld transformeren, hoe weet hij de beste mensen aan te trekken en hoe benut hij investeerders’ angst om achter het net te vissen?
“Haaven is in feite een tweezijdige marktplaats in de bouwsector,” legt Kruisman uit. “We willen het klanten die zelf een duurzame woning willen bouwen zo makkelijk mogelijk maken. Dat zijn enerzijds mensen die echt een eigen droomwoning willen realiseren op een kavel en anderzijds mensen die een tweede, kleinere woning willen bouwen naast hun eigen huis – voor hun ouders, als werkplek of meditatiespot – of op een vakantiekavel”.
Kruisman wilde altijd architect worden en begon in 2018 met ondernemen. Gaandeweg de jaren dook hij steeds dieper in de bouwwereld. “Ik zag steeds meer klanten met dezelfde vraag: vooral prefab-bouwers die op zoek waren naar klanten. Maar ook klanten die de beste architect zochten. De juiste match maken tussen de verschillende schakels was niet zo makkelijk. Samen met co-founder Thomas Leeson startte ik een klein platform met vijf bouwers. De woningen die zij al hadden gerealiseerd, zetten we als soort catalogus op dit platform. Dat ging supergoed. De bouwers wilden door, maar wij gingen uitzoeken hoe we dit groter konden maken.”
‘Cross-border’ levenswerk
Zes maanden lang deden beide oprichters onderzoek. Waar liggen de kansen in de bouwmarkt? “We ontdekten de sweet spot tussen mensen die hun eigen woning wilden bouwen enerzijds en architecten en bouwbedrijven anderzijds. Hier wilden we ons levenswerk van maken. Haaven werd een feit”. Kruisman en zijn team bieden klanten drie manieren waarop ze met Haaven kunnen werken: “Ze kunnen hun eigen ontwerp in ons systeem zetten en via ons offertes van meerdere bouwers opvragen. Zo krijgen ze de beste bouwer tegen de beste prijs, geconfigureerd op jouw locatie. Ze kunnen ook bij ons binnenkomen zonder idee. Wij helpen ze dan om met een architect in contact te komen. Én we zijn er voor architecten uit heel Europa die in ons systeem gematcht kunnen worden aan de beste bouwer. Zo doen we er op verschillende manieren alles aan om het voor mensen zo makkelijk mogelijk te maken om een eigen, duurzame woning te bouwen.”
Fundraise-tactiek
Eind vorig jaar kwam Kruisman erachter dat het ietwat naïef was geweest om te bedenken dat hij met 2,5 ton anderhalf jaar vooruit zou kunnen. Hij startte met fundraisen en kwam al gauw in contact met Speedinvest. “We hadden meteen een heel goede klik. Jeroen Arts heeft affiniteit met de bouw en dat werkte in ons voordeel. Er lag al gauw een termsheet waar we tevreden mee waren. Naast Speedinvest verzamelden we een grote groep angels om ons heen. In totaal haalden we meer dan een miljoen op in deze eerste ronde. Daarmee gaan we crossborder opereren; als eerst valideren we onze propositie in Italië. Daar is veel meer grond beschikbaar dan in Nederland. Je eigen huis bouwen is daar iets voor de middenklasse en dat is heel anders dan hier.”

Huizen gebouwd via Haaven.
Met zijn 26 jaar heeft Kruisman al heel wat ondernemerservaring maar fundraisen deed hij voor het eerst. Hij begon – heel strategisch – met kleinere fondsen en angels. “Kijken hoe onze pitch aanslaat. Wat was een zo verkoopbaar mogelijk verhaal? Ik zag al gauw dat als er één investeerder over de dam is, er snel meer volgen. Het FOMO-effect is blijkbaar een belangrijk factor onder investeerders. Toen Speedinvest eenmaal aan boord was, ging het supersnel. Andere investeerders vertrouwden op het voorwerk en de due dilligence die dit fonds al had gedaan en maakten binnen korte tijd een beslissing. In feite fungeerde Speedinvest als leverage om een groter bedrag op te halen.”
Toekomst
Hoe gaat de toekomst van de bouw eruit zien? “De bouwsector zal altijd gefragmenteerd blijven,” voorziet Kruisman. “Partijen in de sector specialiseren zich in toenemende mate. De sector werkt vooral projéctmatig. Als we de verschillende stakeholders efficiënter met elkaar kunnen laten onderhandelen, gaan we meer richting een prodúctmatige sector, waarin de klant echt zélf kan kiezen, zélf configuraties kan maken en waarin je als bouwer of aannemer weet wat je te wachten staat. Haaven zit daartussenin met slimme tools en zorgt ervoor dat ze met elkaar kunnen communiceren”.
Het team van Haaven bestaat vooral uit jonge mensen, variërend in de leeftijd van 25 tot 45 jaar. Hiermee moet Kruisman het opnemen tegen ‘oude witte mannen’ waar de sector volgens hem vooral uit bestaat. “Het lukt me steeds beter om het juiste talent aan te trekken. Mijn tactiek? Heel erg open kaart spelen. Bij gesprekken met kandidaten ben ik open over onze ambities maar ook over de dingen die fout gaan. Over onze pijnpunten, de problemen die eraan komen maar ook over de kansen die ik zie. Ben je bereid in te stappen? Met deze aanpak filter je het kaf van het koren. Ons netwerk van angels speelt een belangrijke rol bij de zoektocht naar goede mensen. Uiteindelijk wil ik een team met alleen maar A-spelers. Ik wil altijd met de allerbeste mensen werken.”
Meer horen over Haaven? Luister naar de At The Money-podcast (39 minuten). Dat kan hieronder via SoundCloud of via andere podcasts-apps zoals Spotify of Apple Podcasts.
Over de auteur: Thomas Mensink is Startup-analyst bij Golden Egg Check.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond