-

Digitas LBi: ‘Commercie zeker onderdeel van VR-beleving’

Misschien wel de grootste uitdaging binnen Virtual Reality (VR) is om vanuit een mobiele app een echte beleving te creëren. Nathan Coppens en Eppo Luiken van Digitas LBi toonden tijdens ‘Dutch Design Week goes Digital’ aan de hand van een case gericht op v-commerce hoe je dit doet.

“We geloven echt dat VR ‘the next big platform’ is voor experiences”, zegt strateeg Luiken. “Maar er is veel kennis en onderzoek nodig.” Een van de belangrijke dingen die de twee hebben geleerd tijdens de diverse projecten waarbij ze betrokken zijn, is dat mensen echt goede VR niet herinneren als iets dat ze hebben gezien. “Ze herinneren het als iets dat ze hebben beleefd. We houden de zintuigen en de hersenen voor de gek. Een compleet nieuwe ervaring dus.”

De realiteit is dat er een grote diversiteit aan hardware is waarmee Virtual Reality wordt ervaren: van kartonnen brilletje tot een ‘fantastisch apparaat’ als de HTC Vive. Met een aantal van die tools is het makkelijk een geweldige ervaring neer te zetten, vertelt hij. Veel moeilijker is dat als je bent aangewezen op de smartphone en alleen een mobiele app als gereedschap hebt. “Een telefoon in je cardboard is gewoon niet optimaal. Aan de andere kant is de schaalbaarheid veel groter: je stuurt mensen een kartonnetje toe en mensen downloaden een app”

Het maken van een concept is volgens Luiken en Coppens vrijwel hetzelfde. Maar wil je 3D-content creëren en mensen daarmee in een applicatie laten interacteren is dat echt ingewikkeld. “Dat is waarom de goede voorbeelden nu nog spaarzaam zijn.”

Onmogelijk is het niet, zo blijkt uit de case die de twee presenteren. Digitas LBi creëerde zo’n VR-ervaring rondom de lancering van de smartphone OnePlus 3. Met de bril krijgt de consument onder meer een rondleiding van de CEO van het bedrijf. In zijn virtuele kantoor laat hij geïnteresseerden de telefooneigenschappen beleven: bijvoorbeeld door te tonen hoe de camera functioneert in ongunstige omstandigheden met weinig licht. Een belangrijk onderdeel van de VR-ervaring is het daadwerkelijke kopen van de telefoon, zogenoemde ‘v-commerce’. Want “VR gaat in eerste instantie over een ervaring, maar commercie kan daarvan zeker een onderdeel zijn.”

De vierde ‘Dutch Design Week goes Digital’ vond plaats tijdens de Dutch Design Week in Eindhoven en had als thema: ‘Where Digital Meets the Real World’.

Dit bericht is 10 keer gedeeld

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond