-

Fashionoutlet To-Be-Dressed.nl in het nieuw

Fashionoutlet To-Be-Dressed.nl is in een nieuw jasje online gegaan. De outlet voor fysieke retailers groeit, naar verwachting, in 2017 richting 10 miljoen euro omzet voor die winkeliers.

Een vraaggesprek met een van de oprichters, Barry Kikkert.

Herkenbare naam, maar wat ís To Be Dressed?
To Be Dressed is opgericht in 2012 door Wouter Kokken en Barry Kikkert. Wij hadden de visie om een platform te creëren dat retailers in staat stelt om voorraad die doorgaans geen of minder focus heeft in de winkel op een goede manier online te kunnen verkopen. Denk aan sale-artikelen, restvoorraad en artikelen met een minder goede doorverkoop. To Be Dressed wordt inmiddels gedragen door de detailhandel.We geven consumenten een kijkje in de magazijnen van alle aangesloten winkels. Op deze manier bieden we de retailer een extra anoniem verkoopkanaal en kunnen consumenten snuffelen tussen honderdduizenden schoenen en kledingstukken van de beste merken. Altijd met korting.

Welke niche bedienen jullie en waarom specifiek deze?
Online fashionoutlet, oftewel: altijd uitverkoop op kleding en schoenen voor het hele gezin. Er zijn volgens onze visie drie redenen om online te kopen: schaarste, gemak en prijs. Wij richten ons vooral op de laatste twee omdat we geloven dat mensen online op zoek zijn naar een prijsvoordeel. Wij bedienen dus een doelgroep die vanuit de luie stoel, graag op zoek gaat naar mooie fashionkoopjes maar niet de hoofdprijs willen of kunnen betalen voor originele merkkleding en -schoenen.

Online kledingretail, je moet maar durven. Hoe gaat het?
Haha, ja het is zeker een pittige branche met veel aanbieders. Ik denk dat wij inmiddels een goede en mooie positie hebben verworven vanwege ons outletkarakter. We zijn toch een beetje anders dan de rest. We bedienen inmiddels meer dan een half miljoen bezoekers per maand. Volgend jaar gaan we waarschijnlijk richting de 10 miljoen omzet en we groeiden de afgelopen jaren elk jaar tussen de 300 en 400 procent.

Hoe verklaar je die grote groeicijfers?
‘Passie, Plezier en Positiviteit’ zijn de kernwaarden binnen To Be Dressed. Wij zijn onderscheidend door de anonimiteit die we bieden aan onze retailers en hebben een duidelijke visie over het e-commercelandschap. Als retailer, menen wij, verkoop je je nieuwe collectie aan je vaste klanten. Dat is immers je bestaansrecht als winkel. Je laat eerst je vaste klanten kennismaken met het assortiment en nieuwe collectie. Als deze items door wat voor reden dan ook niet zijn verkocht of een slechte doorverkoop hebben dan komen wij in beeld om deze artikelen online te verkopen. Wij helpen ‘schoon schip’ te maken en een goede doorverkoop te realiseren voor artikelen die anders wellicht in de finale sale terecht waren gekomen. Doorgaans realiseren wij een goede prijs voor afgeprijsde artikelen, veelal hoger dan die in de winkel te behalen valt, en daardoor dus meer omzet. Ook een duidelijke SEO-strategie zorgt voor een aantoonbaar resultaat. Inmiddels concurreren we op de hoogste organische posities in Google met de gevestigde online orde.

Ok, de consument stelt jullie kennelijk op prijs. Maar hoe zit dat met de retailers? Wéér een internetpartij die hen ‘online brengt’. Zie je ze hun online aanbod vergroten of aantal nieuwe gebruikers groeien?
Beide. Groeien in omvang is essentieel om te kunnen concurreren in deze markt. Wij moeten altijd genoeg voorraad hebben om iedere dag onze consumenten te kunnen bedienen. Deze voorraad moet constant aangevuld worden en komt dus bij bestaande retailers vandaan maar natuurlijk ook bij nieuwe. We zijn dus altijd op zoek naar mooie nieuwe samenwerkingen om al onze klanten de meest uitgebreide collecties te kunnen laten zien. De retailers zien gelukkig ook steeds meer kansen om ons platform in te zetten voor het generen van extra marge, en natuurlijk omzet, door bijvoorbeeld extra partijen in te kopen die zijn overgebleven bij de merken. Door hier actiematig mee om te gaan kunnen wij in een zeer korte tijd zo’n complete partij verkopen. Retailer blij, merk blij en consument blij.

Deze week ging het nieuwe design van de site live. Wat is er fundamenteel anders, nieuw?
Heel veel. Alles is gericht op usability op elk device met compleet nieuwe filtering, meer rust en overzicht in de webshop. Uiteraard zijn we ons ‘Outlet’-karakter niet verloren en zie je bij ons nog steeds dat er een prijsvoordeel te behalen is, enkel nu met de laatste technische ontwikkelingen. Uiteraard zijn we nooit klaar en staan de nieuwe ontwikkelingen al weer klaar om ontwikkeld te worden.

Welke analytics krijgen winkeliers van jullie terug?
Wat ze maar willen, maar uiteraard de belangrijkste zaken als omzet, afzet, retouren en binnenkort de perfomance ten opzichte van het gemiddelde. Hierin kun je dan goed meten hoe jouw assortiment het doet ten opzichtige van de rest. We kunnen hier dan sneller schakelen als er iets aangepast moet worden aan de variabelen zoals verzendkosten, fotografie of prijs. Alles voor een beter resultaat.

Jullie zetten in het verleden radiocommercials in. Ga je dat weer doen en wellicht ook televisie of online video?
Radio was erg succesvol. Ieder jaar schrijven we een plan met het managementteam om de koers te bepalen en te bedenken wat we nodig hebben om de doelstellingen te behalen. De inzet van verschillende media kan dus ieder jaar verschillen en word bepaald op basis van de doelstelling. Radio en TV is meer branding voor je merk, terwijl extra online marketing vaak direct te herleiden is aan omzet.

Foto: Keoni Cabral (cc)

Deel dit bericht

2 Reacties

R.

Stukje topjournalistiek weer.

Erwin Boogert

Tot je dienst.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond