-

Gusto Moda: luis in de pels van de massaproductie

Geïnspireerd door Aziatische kleermakers begon Suzanne Jongert de onlinedienst Gusto Moda. Op de site creëer je je eigen stijl, doordat je zelf je eigen kleding of accesoires kan samenstellen. Wat je kiest wordt pas geproduceerd als je de bestelling plaatst. Suzanne werkt samen met gerenommeerde modemerken die hoge kwaliteit en keuzevrijheid bieden.

Suzanne, zou je Gusto Moda kunnen omschrijven in een tweet?

“Een nieuw onlineplatform met customized fashion en accessoires voor vrouwen.”

En de lange versie?

Gusto Moda is een unieke internationale portal waarbij merken aangesloten zijn die handgemaakte producten verkopen, op maat en naar voorkeur van de klant. We werken nu samen met achttien merken uit binnen- en buitenland die we allemaal persoonlijk hebben uitgekozen.

“Na bestelling gaat de productie pas van start. Zo hebben we geen voorraad nodig. Aan samenwerking met modehuizen stellen we hoge eisen. Producten en merken screenen we uitvoerig. In het begin gingen we zelf naar events en op zoek naar merken. Nu benaderen ze ons meestal zelf. We gaan alleen contracten aan met merken die een toevoeging zijn voor ons portfolio.”

Hoe ben je op dit idee gekomen?

“Met vakantie in Azië raakte ik onder de indruk van de vele tailorshops: winkels waar je kleding precies zo kunt laten maken zoals jij dat wilt. Het zette mij aan het denken hoe ik het tailorshop concept naar Nederland kon brengen. Zelf ben ik niet vaardig op een naaimachine, maar ik houd mij wel graag bezig met kleding, styling en design.”

Stel: ik wil een zwarte blazer kopen, wat moet ik dan doen?

“Op de website Gustomoda.com kies je MyGuapa, een van onze merken die heel bijzondere blazers maken. Je kiest een zwarte blazer uit en vervolgens kun je zelf de ritsen en de kraag kiezen. Zo kun je de blazer customizen. Dan kies je de maat en rond je de bestelling af. De levertijd verschilt per merk, maar bedraagt circa tien werkdagen.”

Hoe schaalbaar is Gusto Moda?

“Hoewel we een Nederlands bedrijf zijn, is 20 procent van de bezoekers afkomstig uit het buitenland. We willen ons zeker niet beperken tot onze thuisbasis Nederland. Omdat we een internationale portal zijn en geen fysieke winkels hebben, zijn er voor ons geen grenzen en kunnen wij zeer snel groeien. Bovendien is er grote behoeft om zelf unieke kleding te customizen en een concept zoals Gusto Moda bestond nog niet. Gusto Moda kan duidelijk in deze behoefte voldoen.”

Hoe ziet het team eruit?

“Ik ben alleen begonnen, maar heb inmiddels een jong team om mij heen gebouwd met enthousiaste specialisten op verschillende gebieden. Inmiddels werk ik samen met een team bestaande uit een styliste, fotografen en grafisch ontwerpsters.

Waar ben je tegenaan gelopen toen je het concept opzette?

“Een beperkt budget. Dan is het lastig om in één keer veel naamsbekendheid op te bouwen. We hebben al aardig wat bereikt, maar we zijn er nog niet. We hebben aan crowdfunding gedaan om ons budget te vergroten. Meedoen met de Innovation Awards is voor ons een interessante manier om meer aandacht voor Gusto Moda te trekken en ons innovatieve business model in de retailsector.”

Wat is jouw advies aan startende ondernemers?

“Flexibiliteit is een onmisbare eigenschap. Je moet altijd bereid zijn inbreng van anderen aan te nemen en je plan waar nodig te wijzigen. Verder is het van belang dat je creatief bent ingesteld om oplossingen te vinden en mogelijkheden te verkennen. Doorzettingsvermogen mag ook niet ontbreken. Je krijgt vaak te horen dat het moeilijk zal zijn je idee door te zetten, maar als je je blik op het einddoel houdt, dan kom je er wel.”

Wat staat er op de planning de komende tijd?

“We aan regelmatig events organiseren. Offlinecontact blijft belangrijk in een klantrelatie. In april hadden we een openingsfeest bij Rockstart op de Herengracht georganiseerd, wat goed is ontvangen bij onze klanten. Vlak voor de feestdagen willen we een pop-upstore openen op een A-locatie in Amsterdam. Ook willen we ons richten op de doelgroep zakelijke vrouwen. We hebben gemerkt dat bij vrouwen die in een bedrijf werken waar een dresscode geldt de behoefte aan customized kleding en accessoires groot is.”

*) Dit is een artikel uit de reeks van de Accenture Innovation Awards dat ik samen met mijn collega Lianne Plouvier schreef.

Dit bericht is 216 keer gedeeld

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond