-

Wat zijn de groeiplannen van PressDoc?

Met klanten als ING, Grayling, Hyves en Samsung laat PressDoc zien dat niet alleen startups behoefte hebben aan een ‘Social Media Press Release’. Maar zal PressDoc deze interesse dit jaar weten om te zetten in verdere groei?

Op dit moment worden er rond de 150 persberichten per maand geplaatst. Emerce Ventures sprak met PressDoc founder Stefan Borsje over zijn groeiplannen voor PressDoc.

Goed dat je tijd voor ons kon vrijmaken Stefan! Kan je vertellen hoe jullie zijn begonnen?
“Het idee voor PressDoc is ontstaan in de incubator van The Next Web. Hier ontdekten we hoe lastig het voor een start-up was om een persbericht te publiceren. Bestaande diensten zoals PR newswire zijn duur en voldoen niet aan de behoefte. Samen met Marc Köhlbrugge en The Next Web besloten we door middel van PressDoc een alternatief te bieden.”

PressDoc is in april 2010 gelanceerd. Was het moeilijk om de eerste betalende klanten te werven?
“Tijdens de ontwikkeling van PressDoc hadden we al enkele betalende klanten als beta testers. Met onze prijsstelling hebben we de dienst toegankelijk gemaakt voor iedereen. De lancering op The Next Web vorig jaar heeft ook direct voor veel naamsbekendheid gezorgd.”

“Ik zou niet willen zeggen dat klanten vanzelf komen. We merken alleen wel dat veel klanten via andere klanten van ons horen. Ook weten veel mensen ons te vinden via ons logo dat onderaan elk persbericht staat.”

In oktober 2010 verwelkomden jullie de 1000ste klant. Hoe staan jullie er nu voor?
“We zijn ondertussen de 2000 klanten gepasseerd, in het totaal goed voor meer dan 500.000 pageviews.”

Jullie hebben een mooie klantenlijst. Wie zou je hier nog aan toe willen voegen?
“Het beantwoorden van deze vraag gaat eigenlijk in tegen ons doel. We willen juist een dienst bieden die voor iedereen toegankelijk is.”

Is jullie service gebouwd voor snelle groei?
“We proberen PressDoc zo te maken dat iedereen er mee moet kunnen werken. Dit doen we door feedback van gebruikers als basis voor aanpassingen te gebruiken. Het uitgangspunt is hierbij dat onze dienst volledig self-service is.”

Onlangs lanceerde PressDoc ‘Premium Pressrooms’, hoe is dit nieuwe product ontvangen?
“De Premium Pressrooms zijn goed ontvangen. We hebben deze optie toegevoegd om aan de vraag van grote organisaties en PR bureaus te voldoen. Deze hebben behoefte aan eigen branding en meer controle.”

Wat zijn de groeiambities van PressDoc voor de komende jaren? (En hoe verwachten jullie deze te realiseren?)
“Wij zouden graag nog een ‘extra nul’ toevoegen achter aan het aantal klanten. We gaan dit bereiken door het uitbreiden van onze dienstverlening met nieuwe tooling en het lanceren van ons affiliate programma. Dit affiliate programma moet ook zorgen voor versnelling van onze internationale groei.”

Sturen jullie op meer klanten of actiever gebruik?
“Beiden. Hyves gebruikt onze dienst bijvoorbeeld bijna wekelijks, maar er zijn ook veel kleine bedrijven die maar een keer per kwartaal een persbericht schrijven. We hebben ze allebei nodig.”

Helpen jullie klanten ook met de promotie van hun persberichten?
“We moedigen gebruikers aan om hun persberichten te delen via netwerken als Linkedin. Hier bevindt zich vaak al een doelgroep voor wie het persbericht heel relevant is. We zijn ook nog aan het nadenken over manieren waarop we gebruikers verder kunnen helpen bij de verspreiding van hun persberichten. Bijvoorbeeld door ze te helpen met het vinden van publicatiekanalen die relevant voor ze zijn.”

Via PressDoc worden persberichten vaak doorgestuurd door mensen die geen journalist zijn. Had je dat verwacht?
“PressDoc speelt in op het veranderende media landschap waarbij men zich niet richt op de massa, maar op relevantie. PressDoc maakt het mogelijk om met je persbericht een heel specifieke doelgroep te benaderen. Door de toegenomen relevantie sturen ook mensen zonder journalistieke achtergrond de persberichten door.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond