-

Hoe kies je de beste influencer?

Bloggers en vloggers slokken steeds meer van het marketingbudget op. Maar wie past het beste bij je merk en hoe pak je zo’n samenwerking aan? Dorit Roest van het platform TIM legt het uit tijdens Performance 2016.

TIM is een platform voor influencers en marketeers, vertelt Roest. “Een marketeer kan een campagne plaatsen op TIM en de influencers die een match voelen, kunnen erop pitchen. We hebben een mooie stijgende lijn van 125 nieuwe influencers per maand. We zitten nu op 1400 dus we mogen tevreden zijn.”

Maar hoe kies je als marketeer uit die veertienhonderd namen de juiste influencer? “Het succes van samenwerking met influencers hangt niet alleen af van bereik, maar juist van relevantie, engagement, authenticiteit en likeability – oftewel REAL. Als je een samenwerking doet met influencers moet je – zeker bij de matching – kijken ‘hoe REAL is deze match met mijn product, merk of event’. En het is belangrijk dat je de creatieve vrijheid van de influencers waarborgt.”

Volgens Roest kan het heel goed zo zijn dat een influencer met een relatief klein publiek toch de beste match is voor het bedrijf of merk. Microinfluencing, noemt ze dat. ‘Het is een nieuw hip woord. Ik ben speciaal nog even het internet opgedoken om een definitie te zoeken. De een zegt het is vanaf vijfhonderd volgers, de ander tussen vijftig en honderdduizend volgers. Het gaat erom dat je een bovenlaag hebt, de celebrities zoals Negin Mirsalehi en Enzo Knol. Daaronder heb je een laag met mensen die ook fulltime bezig zijn met hun kanalen, die zitten meestal bij agencies. Daar weer onder zit een laag van influencers die vanuit hun eigen passie, expertise of persoonlijkheid een groep volgers hebben opgebouwd. Deze groep is vaak onontdekt. Vanuit TIM bieden wij hen een platform om een samenwerking aan te gaan.”

Agencies snappen hoe het werkt

Daarbij richt TIM zich vooral op agencies. Die beslissing is twee maanden geleden genomen. “Influencer marketing is nog redelijk nieuw,” legt Roest uit. “Agencies hebben de kennis van hoe je een goede influencer campagne opstelt en welke doelstellingen realistisch zijn, maar ze weten ook dat je in de uitvoering tijd en energie moet steken. Influencer marketing vraagt om een heel andere aanpak dan traditionele marketing. Je werkt niet met abri’s, maar gewoon met mensen, ondernemers die vanuit hun eigen passie die content maken. Daar moet je tijd voor maken.”

De belangrijkste tip van Roest voor wie met influencer marketing aan de slag wil, is: respecteer de werkwijze van de blogger of vlogger. “Als marketeer heb je snel de neiging de boodschap op je eigen manier naar buiten te willen brengen. Maar influencers hebben het vertrouwen van de doelgroep van een merk gekregen en ze hebben al jaren laten zien dat ze de taal kennen van de doelgroep dus je moet erop vertrouwen dat ze de boodschap goed kunnen brengen.”

Accepteer analytische cookies en tracking cookies om deze video te bekijken.

Dit interview werd opgenomen tijdens Performance 2016, de jaarlijkse update rond performance driven online advertising die is bedoeld voor online professionals die het rendement van digital advertising willen verbeteren.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond