-

Lunchinterview Vincent Hoogsteder (Distimo)

De inkt van de inschrijving bij de Kamer van Koophandel was amper droog of mobielemarktanalist Distimo werd al omarmd door de wereldtop. Bij eBuddy deed CEO Vincent Hoogsteder, samen met zijn drie compagnons, het idee voor hun innovatieve bedrijf op.

We spreken Hoogsteder (30) vlakbij zijn kantoor in Utrecht in lunchrestaurant Zussen. Om de hoek van het werk, want het is druk. Het Mobile World Congress staat weer voor de deur en het team bereidt minutieus afspraken voor met klanten en prospects uit de hele wereld. Drie jaar geleden was dit congres in Barcelona het podium waar de onderneming wereldberoemd werd buiten Nederland. De beste ideeën worden vaak uit frustratie geboren.

“Het idee komt uit de tijd dat ik bij eBuddy werkte. Iedere dag was ik als productmanager Mobiel uren bezig met het downloaden van statistieken bij GetJar en iTunes en analyseren van verkeer en omzet. Dat was allemaal handwerk. En dan vroeg onze directeur ook nog om analyses van de cijfers van concurrenten. Dat kon niet.”

Loslaten
In vrij korte tijd besloot Hoogsteder, met zijn eBuddycollega’s Remco van den Elzen, Ruben Heerdink en Tom Jansen, om dat download- en analyseproces te automatiseren. Het bedrijf Distimo was geboren. Het systeem downloadt publieke data uit de appstores en combineert die met de private data van ontwikkelaars. In ruil krijgen ze gratis rapportages. De optelsom van al die data, rapporten per land en benchmarks, worden verkocht aan giganten als Nokia en Samsung.

“Bij eBuddy heb ik twee belangrijke lessen geleerd. Eén: denk groot, laat het besef van landsgrenzen los en wees niet te bescheiden. En twee: het gaat om de details.” In de eerste weken van zijn bestaan had het bedrijf geen geld voor promotie, dus werd besloten om gratis analyserapporten te publiceren. Binnen drie weken stonden ze op TechCrunch. Dat leidde ultimo tot een plek op het prominente podium van het Mobile World Congress. Daar werden de contacten gelegd met ‘s werelds grootste telecomoperators en telefoonfabrikanten. Momenteel de vaste afnemers van Distimo. De nieuwe generatie klanten zijn investeerders en consultants. De mobiele markt gaat een nieuwe fase in.

De ondernemersgeest leefde al vroeg bij Hoogsteder. “Ik kom uit Driel in Gelderland. Mijn vader heeft een poeliersbedrijf. Toen ik in Enschede studeerde vroeg een kennis van hem of ik geen website kon bouwen, ik studeerde immers Bedrijfsinformatietechnologie. Dat werd mijn eerste bedrijf. Ik kan zelf niet programmeren, maar wist er wel de juiste mensen bij te halen. Op een gegeven moment was er werk voor tien man. Ik richtte tijdens mijn studie ook nog een tweede bedrijf op. Dat maakte software voor PDA’s voor rijschoolhouders die hun administratie wilde automatiseren. Dat ging via GPRS en was, mijn eerste contact met mobiel.”

Zijn derde, huidige, bedrijf is voor veel bedrijven in de mobiele sector een stabiele baken en toetssteen in de snel veranderende wereld van softwaredownloads. De Nederlandse rapportages leren ontwikkelaars hoe ze het best geld kunnen verdienen in de app-economie. Voor de een betekent het dat hij zijn software naar een lokale taal moet omzetten. Voor de ander dat het bedrijf bijvoorbeeld tijdelijk of permanent het prijspeil moet verlagen. “De trend onder ontwikkelaars is: simpele, mooie apps die levens vereenvoudigen.”

Eigen kracht
Komend jaar maakt Distimo een volgende professionaliseringsslag. De developer analytics worden verder uitgebreid. Nu informeren die enkel over de distributie van apps. Komende tijd wordt dat uitgebreid met informatie over de herkomst van de downloads. Daarnaast gaan ontwikkelaars informatie krijgen over de exploitatie van hun apps. Levert reclame in een app genoeg op? Zijn in-app purchases een betere manier om de mobiele toepassing te exploiteren? “Wij laten zien waar gebruikers vandaan komen en, op termijn, wat ze waard zijn.”

Apps zijn zichtbaar het niveau van ‘leukigheidje op een telefoon’ ontstegen. Mobiele software is een nieuw medium aan het worden, letterlijk. Er zijn circa anderhalf miljard apps en meer dan tweehonderdduizend ontwikkelaars die hier hun geld mee verdienen. Een miljardenmarkt.

Opschalen
Distimo draait financieel gezien geheel op eigen kracht. Er zijn geen externe investeerders bij betrokken en om te sparren wendt Hoogsteder zich bij tijd en wijle tot zijn oud-eBuddy-baas Rueb, die zelf tientallen miljoenen mobiele klanten bedient. Externe investeringen zijn vooralsnog niet nodig om op te kunnen schalen. Een groot deel van het analyticssysteem is self-service. “We hoeven enkel servers bij te prikken.

Het belangrijkste voor ons is de juiste keuzes te maken voor het product. Met vijftien man kun je niet alles doen.”

Hoewel er niet over investeringen en overnames wordt gesproken, staan de lijnen naar buiten constant wagenwijd open. Er wordt met onderzoekspartijen gesproken, zoals organisaties die vooral onderzoek doen met panels maar geen transactiegegevens hebben. “Die informatie hebben wij voor mobiel. De koppeling met real life data is interessant voor hen. We gaan dit met een partij in een product gieten”, zegt hij zonder er verder een naam aan te kunnen hangen.

Een blik in de toekomst laat zien dat de huidige analytics rondom mobiele apps nog slechts het begin is. “Apps op mobiel en alles wat daarna komt, zal groter worden dan het desktopinternet van nu. In de afgelopen twee à drie jaar heeft mobiel zich ontplooid. Tablets beginnen nu groot te worden en daarna komt de televisie er nog bij. Dat kunnen we trouwens nu al. Op al die devices krijg je ontwikkelaars die met apps aan de slag gaan. Wij doen de analytics aan de achterkant, crossdevice en crosscountry. Naadloos, zoals je Spotify nu ook al overal kan gebruiken ongeacht de drager.”

*) Dit interview verscheen in het maartnummer van Emerce Magazine (#111). Foto’s: Ernst Seaber.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond