-

Nieuwe vliegticketzoekmachine compenseert CO2-uitstoot

De Nederlandse start-up FlyGRN is live gegaan. Deze zoekmachine voor vliegtickets compenseert de CO2-uitstoot van de vliegreis gedeeltelijk of helemaal zonder dat de reiziger daar een toeslag voor betaalt.

Het milieuaandeel van de luchtvaart is 2 procent van de totale door de mens veroorzaakte CO2-uitstoot per jaar. Naar verwachting is dit percentage – als er niets gebeurt – over twintig jaar verdubbeld. FlyGRN zegt met het compensatie-initiatief te willen bijdragen aan het (indirect) verminderen van de milieu-impact van vliegen.

Het zoeken van vliegtickets werkt als op elke andere website: je voert de vertrek- en aankomstluchthaven in, data en aantal personen en FlyGRN toont je opties. Wat anders is, is dat er nadrukkelijk wordt gewezen op het feit dat de CO2-uitstoot (deels) wordt gecompenseerd. Gemiddeld is dat 50 procent. Het daadwerkelijke percentage hangt af van welk boekingsplatform de reiziger kiest – bij de test die wij deden met een vlucht van Amsterdam naar Malaga bestond de keuze uit Kiwi.com (76 procent compensatie), Expedia (22 procent compensatie) en Supersaver (100 procent compensatie).

Waar komen die verschillen vandaan? Oprichter Jelle Bekirovic geeft uitleg: “Net als andere vergelijkingssites hebben we voor elke verkochte vlucht afspraken over de fee die wij ontvangen en deze verschillen per aanbieder. Het grote verschil is dat wij de fee gebruiken om CO2 mee te compenseren. Hoe hoger de fee, hoe meer wij kunnen compenseren.”

Wie doorklikt naar een vlucht krijgt te zien hoeveel kg CO2-uitstoot deze veroorzaakt. In het Malaga-voorbeeld is dat 597 kg. Als FlyGRN niet de volledige hoeveelheid compenseert, kunnen reizigers ervoor kiezen om zelf de rest te doen. Daarbij wordt volledig inzicht gegeven in hoe de CO2 wordt gecompenseerd, belooft de start-up. “FlyGRN is deels ontstaan uit frustratie over het gebrek aan details bij de huidige CO2-compensatiediensten. Het is vaak onduidelijk wat er precies gebeurt met CO2-compensatie en waar het geld naartoe gaat.”
Boekers krijgen daarom een online CO2-bewijs met certificaatnummer en duidelijke informatie over de compensatieprojecten die worden gesteund.

De resultatenpagina van FlyGRN

Op de site meldt FlyGRN zelf al dat het pas echt milieuvriendelijk is als je niet kiest voor het vliegtuig. Daarom brengt de zoekmachine ook opties om ‘anders’ of lokaal te reizen onder de aandacht, zoals de trein in plaats van het vliegtuig. Ook is het op de site ook mogelijk om hotels en huurauto’s te vergelijken. Daarbij plant FlyGRN een boom voor elke 100 euro besteed aan hotels of huurauto’s.

Het verdienmodel van FlyGRN is gebaseerd op commissie die het bedrijf ontvangt per verkochte vlucht, vertelt Bekirovic. “FlyGRN is ontstaan vanuit idealisme. Een deel van de inkomsten gaat naar CO2-compensatie, een ander deel dekt de kosten van FlyGRN zelf. Verder proberen we upsells te genereren met hotels, autohuur en CO2-compensatie. Vooral op hotels en autohuur zit er een ruimere marge.”

Influencers en goodwill

Zoals gezegd is FlyGRN net live gegaan. De komende maanden staan dan ook in het teken van naamsbekendheid verwerven. Daarvoor gaat FlyGRN samenwerken met reis- en duurzaamheidsinfluencers, zegt Bekirovic. “Daarnaast proberen we samenwerkingen op te zetten met duurzame initiatieven. Ten slotte focussen we ons op search en display op het gebied van CO2-compensatie. De storytellingcomponent ontbreekt nog veel bij CO2-compensaties en die proberen wij te benadrukken. Als mensen bij ons hun CO2-compenseren zien ze een online certificaat met storytelling. We moedigen hierin vooral aan dat mensen dit bewijs delen met vrienden aan familie. En natuurlijk willen we ook inspelen op de goodwill van onze bezoekers, want qua marketingbudget zullen we het niet meteen winnen van andere partijen in de markt. We proberen dezelfde ervaring te leveren als vergelijkbare vluchtzoekmachines, behalve dat bij ons gratis de CO2 (gedeeltelijk of volledig) gecompenseerd wordt.”

Nog een laatste vraag werpt zich op: de Nederlandse overheid wil vliegen ontmoedigen door een vliegtaks in te voeren – maakt dit het FlyGRN-initiatief niet overbodig? “Met de opbrengst van de vliegtaks wil het kabinet de belastingen op werken en ondernemen verlagen. Er is dus geen sprake van het compenseren van de milieueffecten van vliegen zelf. Bij ons gaat zoals gezegd een deel van de ontvangen fee rechtstreeks naar compensatie van de CO2 van de vlucht. Ik denk dat deze dienst en de vliegtaks dus eerder complementair aan elkaar zijn.”

Dit bericht is 10 keer gedeeld

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond