Ninja Card: fantasieën tot leven wekken zónder VR-bril

In de toekomst kijken én aanpassen wat je ziet. Met Ninja Card kan het, maar dan zonder alle poespas van een VR-bril. “Op elk gewenst moment en ter plekke maak je met je smartphone en een Ninja Card je ideeën concreet”, zegt Tsuwann Elburg, oprichter van creatief 3D-bureau Ninja Wall. Het biedt niet alleen kansen voor planologen en architecten, maar ook voor marketeers.

Tsuwann, hoe zou je Ninja Card in één tweet omschrijven?

“Ninja Card is de toegangspoort tot een interactieve stedelijke 3D-omgeving, waarin je live rondloopt.”

Wat is Ninja Card precies?

“De kaart, ter grootte van een visitekaartje, geeft je de mogelijkheid om met een app te zien, voelen en spelen met het toekomstige uiterlijk van een stad. Je opent de app, scant de Ninja Card en door je telefoon te bewegen zie je een 3D-beeld van een gebouw, stad of omgeving. Zonder een VR-bril nodig te hebben.”

Maar is het dan VR of wat anders?

“Nee, Ninja Card creëert een ‘mixed reality-omgeving’ die je volledig naar wens kunt inrichten. Met Ninja Card gebruik je geen bril, maar heb je de stad in je hand. Het is co-creatief: als gebruiker kies je hoe je de omgeving wilt hebben. Op je telefoon zie je in vogelperspectief een levendige stad waarop je kunt inzoomen. Je ziet wolken, gebouwen, mensen, auto’s, bomen en meer. Wanneer je inzoomt, is het net alsof je je verplaatst in een door jou ontworpen stad. Zo je wilt in het donker of in de sneeuw.”

Voor wie is Ninja Card?

“Ninja Card is voor marketeers, beleidsmakers, investeerders, ontwerpers, gebruikers – eigenlijk iedereen die een interactief 3D-beeld wil laten zien van wat dan ook. Stel je voor dat je plannen hebt om een nieuwe wijk aan te leggen, dan kun je dat interactieve digitale beeld gemakkelijk inladen op je Ninja Card die je bij je steekt. Vandaar dat we zeggen: de digitale stad in je broekzak. VR-brillen en laptops en kantoorinfrastructuur zijn overbodig. Je gaat gewoon met de kaart ter plaatse om het daadwerkelijk voor je te zien. Het geeft een heel andere beleving en verbeelding.”

Wat is er ‘ninja’ aan Ninja Card, vanwaar die keuze?

“‘Ninja’ past bij onze dienstverlening en bij het product: capabel en efficiënt. Met een Ninja Card laat je je telefoon magische verbeeldingen vertonen. En als bedrijf onderzoeken we eerst grondig wat de wens van de klant is. Vaak komen dan onverwachte zaken naar boven die positief verrassen en een blik in de toekomst geven. Dat heeft ons al een paar keer de bijnaam ‘ninja-architecten’ opgeleverd.”


En wat is de toegevoegde waarde voor marketeers?

“Zij zouden met de Ninja Wall-technologie campagnes tot leven kunnen brengen. Net als architecten zijn marketeers conceptueel en visionair bezig. Wij helpen bij de concretisering van ideeën die moeilijk voor te stellen zijn. Denk aan de aankleding van een winkelcentrum, feestmaanddecoraties in de winkelstraten hangen of je plaatst kerstbomen in woonkamers. Ninja Card brengt je boodschap heel dynamisch dichterbij, en dat via een single-source framework dat alle media-touchpoints aanstipt. Je kunt content delen op social media en we bieden een feedbacksysteem.”


Hoe ben je op het idee voor Ninja Card gekomen?

“Als architect promootte ik vastgoed en ik heb daarom in de loop der tijd veel technische tekeningen, artistieke impressies en 3D-video’s gerealiseerd. Dat zijn allemaal statische visualisaties. Een architect schept een toekomstbeeld, zijn klanten investeren in feite in een abstractie. Terecht menen velen dat het onvoldoende is: ze willen voelen hoe het is om door een buurt of stad te wandelen voordat ze een grote investering doen. Die wens wilde ik gaan invullen zónder VR-bril maar wel met de beleving daarvan. Dit heeft uiteindelijk geleid tot Ninja Card.”

Wat was jouw eureka-moment?

“Toen een gemeente in Midden-Nederland ons benaderde met de vraag naar een toepassing die stadsplanologie ter plekke tot leven wekt. Die concrete aanvraag was de aanleiding om daadwerkelijk iets met het idee te gaan doen. Door hun feedback en later ook van andere klanten is Ninja Card echt een op zichzelf staand product geworden.”

Heb je concurrentie?

“Ja en nee. Ons product is een combinatie van bekende technologie zoals VR en sensoren. Waarop we ons onderscheiden, is het ontwerp. Dat brengt diverse technieken samen. Ook de kwaliteit van de 3D-ervaring is exceptioneel. Gebruikers geven aan dat het er net zo uitziet als in het echt en dat ze steeds weer verrast worden, net als bij hun eerste kennismaking met Ninja Card. ”

Wat heeft de toekomst in petto voor Ninja Card?

“Ninja Card kan in principe een stad in nood te hulp schieten bij een ramp of om een ongeluk bij drukbezochte evenementen te melden. Ook in minder dringende situaties kan het van pas komen, bijvoorbeeld om je vrienden te vinden en als leerzaam en plezierig hulpmiddel voor leraar en kind. Over vijf jaar willen we een gevestigde naam zijn op het gebied van mixed reality-projecten en met de lancering van Ninja Card willen we de eerste grote stap zetten.”


*) Dit is een artikel in de serie van de Accenture Innovation Awards dat ik schreef in samenwerking met Eline van Vliet.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug