-

Oriqo: ‘Met nicheshops kunnen we versneld Europa veroveren’

Waar veel spelers ervoor kiezen om losse domeinen samen te voegen tot één webshop, staat Oriqo juist op het punt om 45 nicheshops te lanceren. De Utrechtse specialist in ophangsystemen is van mening dat de afwezigheid van afleiding zorgt voor succes. “Bovendien bereiken we hiermee een andere doelgroep, waardoor we sneller groeien,” aldus algemeen directeur John Esmeijer.

De eerste twee specialistische webshops zijn inmiddels gelanceerd, de overige webwinkels worden in de loop van dit jaar uitgerold. Volgens John laten de resultaten nu al zien dat dit de nieuwe strategie moet worden. “Op hetzelfde aantal bezoekers liggen de verkoopcijfers zo’n tien keer hoger. Dit komt niet alleen door de betere conversie, ook besteden de klanten beduidend meer.”

‘Met een nicheshop straal je meer vertrouwen uit’

Hoewel Oriqo met ruim 40.000 orders op jaarbasis ook geen gering aantal klanten bedient, bereikt het bedrijf met de nicheshops makkelijker grote afnemers als hotelketens, hogescholen en drogisterijen. “We merken dat we met een specialistische shop eerder hun vertrouwen winnen,” zegt John. Sta je eenmaal op hun lijstje, dan kan het snel gaan. “Een lokale Van der Valk bestelde onlangs tv-beugels voor haar hotel. Inmiddels vind je die beugels terug bij vrijwel al hun vestigingen.”

Dat Oriqo zou uitgroeien tot een belangrijke speler op het gebied van ophangsystemen had John bij de oprichting dertien jaar geleden niet kunnen bedenken. “Mijn compagnon en ik verkochten platte televisies, de ophangsystemen waren slechts een bijproduct.” Maar toen uit marktonderzoek bleek dat deze beugels veel interessanter waren, werd het bijproduct opeens het hoofdproduct.

Niet afhankelijk van de thuismarkt

Naast Nederland is Oriqo actief in acht andere Europese landen, die samen goed zijn voor ongeveer 80 procent van de orders. Net als in de thuismarkt levert het hier zowel aan consumenten als aan resellers. Ook met de nicheshops, die als een joint venture met een afnemer worden gelanceerd, richt John zich op meerdere doelgroepen. Daarnaast verkoopt het bedrijf een gedeelte van het assortiment via platformen als Amazon, Bol.com en Beslist.nl.

“We hebben ons lange tijd verzet tegen internetgiganten,” zegt hij. “Maar of je er nu fan van bent of niet, deze partijen hebben een belangrijk deel van de markt in handen.” Momenteel maakt Oriqo alleen gebruik van Europese platformen, maar op termijn wil het onder andere Alibaba aan de afzetkanalen toevoegen. Verder wil het meer samenwerkingen aangaan met resellers die ook fysieke verkooppunten hebben.

Groter marktaandeel door de nieuwe shops

Om inzichtelijk te krijgen wat de resultaten zijn van al deze verkoopkanalen maakt de beugelspecialist gebruik van het handelspakket van Exact Online. “We hadden eerst een ander systeem, maar deze software was niet erg gebruiksvriendelijk.” Vooral het maken van rapportages bleek tijdrovend. “Toen wij merkten dat Exact Online sneller ontwikkelde, zijn we vorig jaar overgestapt op dit systeem.”

RedAnt, de partij die de koppeling verzorgde, bracht alle integraties samen in het platform Flows. “Via deze tool kunnen we eenvoudig onze orderstromen beheren. Ook zijn we altijd op de hoogte van de laatste verkoopinformatie en weten we zeker dat de online voorraden kloppen.” Daarnaast worden de cijfers gebruikt om een inschatting te maken van de verwachte orders. Vooral bij de eigen lijn, waarvan het productieproces kan oplopen tot vier maanden, is deze gedegen prognose een must.

“Geen enkele afnemers is ervan gecharmeerd wanneer jouw assortiment een levertijd heeft, maar bij een partij als Amazon kom je er helemaal niet mee weg,” zegt John. Naast het optimaliseren van de voorraden ligt de grootste uitdaging in het vergroten van het marktaandeel. “Onze branche is al jaren stabiel, maar iedereen aast wel op dezelfde klanten. Wanneer wij alle nicheshops hebben gelanceerd, hebben wij in totaal 55 webwinkels. Probeer ons dan nog maar eens over het hoofd te zien.”

Dit bericht is 7 keer gedeeld

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond