-

Podcast Shaping the Future: Datakluis en het terugwinnen van controle over onze data

Datakluis is een initiatief om de controle over onze gegevens te herwinnen. De data van consumenten zitten in een figuurlijke kluis en alleen de consument zelf heeft de sleutel. Beoogd resultaat: volledige controle over je eigen data. Een gesprek met Martijn van Dam

Onze privacy staat op het spel en volgens Martijn van Dam van de Stichting Nederlandse Datakluis zijn we de controle volledig kwijt. In deze aflevering van de DDMA-podcast Shaping the Future ging ik als lid van de commissie Data, Decisions & Engagement met hem in gesprek over de consequenties voor het marketinglandschap als de datakluis van de grond komt en over de problemen die het mogelijk op kan lossen.

Met de datakluis krijgen we controle over onze data terug

Hoe kunnen we de controle over onze data terugkrijgen? Van Dam betoogt dat we onze data zélf moeten kunnen inzetten, voor onze eigen voordelen: “Meer content op maat en toch geen filterbubbels, een makkelijkere winkelervaring, meer relevante energie-aanbiedingen gebaseerd op verbruik. Want het huidige digitale landschap is niet hoe het oorspronkelijk bedoeld was. In plaats van een gelijk speelveld te creëren, heeft het bepaalde bedrijven in staat gesteld te domineren. De GDPR, hoewel bedoeld om onze privacy te beschermen, wordt vaak genegeerd of verkeerd begrepen. We moeten vooruitkijken en ons voorbereiden op de komende technische en juridische ontwikkelingen”.

Zijn antwoord? Datakluis. Hoewel geen enkel bedrijf kan concurreren met de gegevensverzameling van Google, kan Datakluis ons helpen het speelveld te egaliseren. Het stelt individuen in staat om een rijk, persoonlijk dataprofiel op te bouwen en zelf te kiezen wie deze informatie mag gebruiken. Identificatiegegevens zijn niet per se nodig. Stichting Nederlandse Datakluis richt zich in eerste instantie op declared data (zelf opgegeven gegevens) en behavioral data (gedragsgegevens die gegenereerd worden bij het gebruik van een website of app). Op basis daarvan kan content worden aanbevolen, kunnen aanbiedingen worden gedaan of kan een advertentie worden geplaatst.

Hoewel Datakluis een veelbelovende oplossing is, moet je als organisatie diverse alternatieven verkennen om toekomstbestendig te blijven. We moeten een nieuwe digitale economie omarmen die zowel een rijke dataverzameling over consumenten als respect voor privacy biedt. Luister naar het hele verhaal in de podast.

Over de auteur: Job van den Berg is lid van de commissie Data, Decisions & Engagement bij DDMA.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social media: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond