Op Reis Met Bo: persoonlijk reisadvies via WhatsApp

Via WhatsApp een citytrip boeken met persoonlijk advies van een Nederlander die op de bestemming woont, dat is wat de net gelanceerde start-up Op Reis Met Bo doet. Medeoprichter Mike Hutten denkt dat contentcuratie en persoonlijk advies het antwoord is op het grote online reisaanbod waar vakantiegangers wegwijs uit moeten zien te worden.

Hoe ben je op het idee gekomen?

“Mijn idee ontstond toen ik zelf een citytrip naar Londen wilde maken. Ik vond het lastig om uit het enorme aanbod aan accommodaties een keuze te maken, want ik wist niet zo goed wat een leuke wijk was. En eenmaal in Londen miste ik de lokale beleving, omdat ik zelf geen tijd had gehad om me goed voor te bereiden en de leukste pubs en activiteiten uit te zoeken. Mijn conclusie: ik wil iemand die me helpt bij de keuze van de wijk en het hotel en die me virtueel op sleeptouw neemt tijdens de trip met tips over de leukste restaurants en uitgaan en andere activiteiten. Dat idee ben ik samen met mijn compagnon Marvin Oude Avenhuis van mediabureau TeamCreative gaan uitwerken. Aanvankelijk dachten we aan een app, maar het is duur om zoiets te bouwen. Feitelijk draait Op Reis Met Bo om het contact met de local, dus besloten we te kijken naar de mogelijkheden van WhatsApp.”

Wie is Bo?

“Zij bestaat niet. We wilden een leuke naam waarmee Nederlanders zich kunnen identificeren. En Bo in het Frans is beau, mooi dus. Dat zijn de citytrips die we aanbieden ook.”

Hoe werkt het precies?

“Op onze website kan de klant op dit moment kiezen uit zeven steden. Daar hebben wij Nederlanders gevonden die er wonen en affiniteit hebben met de reisbranche – onze travel angels. De klant geeft het budget in, het aantal personen, de naam en het 06-nummer. Wij maken vervolgens een WhatsApp-groep aan met de boeker als beheerder. Zo kan hij andere reisgenoten toevoegen. De lokale travel angel zit ook in de groep en vraagt naar de interesses van de reisgroep. Ondertussen hebben wij al opgevraagd wat de vluchten zullen kosten bij een externe partij waarmee we samenwerken. De travel angel krijgt te horen wat het resterende budget is voor het hotel en doet op basis daarvan aanbevelingen. Als de klant akkoord gaat, krijgt hij in WhatsApp een betalingslinkje en maken wij verder alles in orde. Ik onderhandel met het hotel over de prijs en de externe partij boekt de vluchten in.”

Je doet dus alles handmatig?

“Dat klopt. We kopen nu nog per boeking het hotel in, maar de bedoeling is dat we vaste prijsafspraken maken als we straks volume gaan draaien. Het boeken en de interactie met de klant zijn ook mensenwerk. We willen wel gaan kijken of we dingen kunnen automatiseren, maar we zijn net live. Het is eerst belangrijk om de processen helder te krijgen en de kinderziektes eruit te halen, daarna kijken we verder.”

Eigenlijk ben je dus een WhatsApp-reisbureau.

“Ik denk dat het persoonlijke advies dat wij bieden vandaag de dag niet meer te krijgen is op het reisbureaus. De marges staan onder druk en de medewerkers gaan niet meer zo vaak op studiereis. Dan wordt het lastig om uit eigen ervaring te praten. Onze locals hebben die kennis natuurlijk wel.”

Wat is de reden dat iemand travel angel wordt?

“We geven een vergoeding per geboekte reis. Daarnaast zijn de meeste travel angels ondernemers in de toeristische branche. In Barcelona werken we bijvoorbeeld samen met iemand die fietsrondleidingen verzorgt. Zij kan in het WhatsApp-gesprek vragen of daar toevallig ook belangstelling voor is en haalt er zo eventueel business uit. De eerste zeven travel angels heb ik via Facebook gevonden.”

Welke bestemmingen staan er op je verlanglijstje?

“In mijn zoektocht kwam ik er al snel achter dat er heel veel Nederlanders in het buitenland wonen. Wat dat betreft kunnen we het aanbod snel uitbreiden. Ik zou bijvoorbeeld graag Madrid erbij willen hebben. Maar het hangt ervanaf wat voor feedback we krijgen op Facebook. Ik hoor het liefst van de reizigers zelf waar zij behoefte aan hebben.”

Wat is je ambitie met Op Reis Met Bo?

“We willen de markt opkloppen. Nu is er een gigantisch aanbod van touroperators en online reisagenten maar zij luisteren niet naar wat mensen echt willen. De focus ligt op goedkoop en schreeuwerig. Onze doelgroep heeft geen tijd of zin om in die chaos de weg te zoeken en daar komen wij van pas. In principe richten we ons op iedereen met WhatsApp en de wens op citytrip te gaan. Dat is een grote doelgroep, maar we zien op Facebook dat degenen die actief en betrokken zijn bij Op Reis Met Bo in de leeftijdsgroep 20 tot 40 jaar vallen. Op die mensen gaan we ons richten, met de mogelijkheid dat later bij te sturen. We zijn net begonnen dus het is een leerproces.”

 

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug