-

Het nieuwe VanChefs kiest voor organische groei

Een topkok, die zijn culinaire expertise op al je gasten loslaat – vanachter jouw fornuis. Het kan al een tijdje, maar toch lanceren Emma Veerhuis en Lisanne Beuk VanChefs opnieuw. Lisanne: “We willen meer klanten bedienen. Met het nieuwe VanChefs vind, benader en boek je sneller de kok die het beste bij je gezelschap past. Zonder dat de persoonlijke touch van het nauwe contact met de chefs verdwijnt.”

Ze investeerde in 2012 haar spaargeld in VanChefs en liet een website maken. De inkt van het businessplan was nog niet droog, of ze ontmoette Emma. De twee bleken elkaar zo goed aan te vullen dat ze besloten om als compagnons verder te gaan. Met VanChefs nam het duo deel aan Rockstart accelerator, wat vervolgens een gouden greep bleek en zorgde voor het huidige businessplan. En de dames zijn vastbesloten door te gaan.

Wat bepaalt of een chef-kok wordt toegelaten tot VanChefs?

Lisanne: “We screenen nog zelf, waarbij we kijken naar het ‘culinair vitae’ van een kok. En we doen de proof of the skills natuurlijk, op basis van de culinaire hoogstandjes die hij of zij ons voorschotelt. Naast de smaakbeleving vinden we de uitstraling van de kok heel belangrijk, iedere chef moet het charisma hebben om te vertellen waar hij voor staat. De waardering van klanten geeft de doorslag: door middel van reviews zijn zij de echte curatoren van ons bestand.”

Je biedt nu op de website een diner aan voor tien personen, exclusief wijn, vanaf 59,95 euro per persoon. Waarom kiezen mensen voor VanChefs in plaats van een restaurant?

Emma: “Het is inderdaad een hoge prijs. Momenteel zijn we nog van begin tot eind betrokken. We onderhouden het contact met zowel klant als chef-kok en stellen met beiden een menu samen. Daarnaast bieden we een veel intiemere ervaring doordat je in je eigen omgeving van een volledig op maat gemaakt menu kan genieten. Een bewuste, tijdrovende en dus kostbare keuze. Maar we hebben zo wel ons netwerk en merk opgebouwd.”

Wat verandert er met de komst van het nieuwe VanChefs?

Lisanne: “Na de lancering van de nieuwe website heeft de chef-kok direct contact met de klant en werken zij samen aan het menu en de wijnkaart, en spreken een prijs af. Met deze werkwijze is het aannemelijk dat er bij onze koks gezonde concurrentie ontstaat, waardoor de prijzen dalen. VanChefs wordt zo toegankelijker voor alle type klanten, en zowel professionele chefs als – op termijn – hobbykoks kunnen een plekje krijgen in de brigade. Je kunt dan voor een relatief lage prijs van een goed diner genieten, en de persoonlijke sfeer blijven proeven.”

Geven jullie koks instructies om iets met trends te doen?

Emma: “Ons uitgangspunt is échte chefs die écht eten maken: seizoensproducten als basis voor zo puur mogelijke gerechten. In VanChefs-blogs gaan we in op culinaire trends, zoals bewuster eten. Onze chef-koks geven we alle ruimte om creatief te zijn. We vertrouwen op hun kracht om zelf origineel uit de hoek te komen. Zo werken sommigen enkel met zeevruchten of rauwe producten. Anderen maken gezonde versies van junkfood of een eetbaar stilleven. De trend is: van massa naar specialisatie en verpersoonlijking.”

In 2013 wonnen jullie de eerste prijs in de categorie ‘aanstormend talent’ op de VIVA400. Hoe kijk je aan tegen het vrouwelijk ondernemerschap?

Emma: “Vorige week waren we bij een Girl Geek Dinner aanwezig, waar je dineert met 85 vrouwen uit de tech-scene. Ook daar kwam deze vraag aan bod. Wat opviel, was dat vrijwel iedereen het erover eens is dat de denk- en handelswijzen van mannen en vrouwen totaal uiteenlopen. Een groot verschil is dat je als vrouw harder moet werken voor erkenning.”

Lisanne: “Soms ga ik mee in het hoog van de toren blazen, en in andere typisch mannelijke gedragingen. Dan ben ik blij dat Emma mij terugroept. Vrouwen zijn over het algemeen een stuk bescheidener dan mannen, dat komt tot uiting in de manier waarop we VanChefs laten groeien. Organisch, zonder veel externe investeringen. Hoewel dat langzamer gaat, behalen we regelmatig een hogere omzet dan start-ups om ons heen, die wel grote investeringen hebben binnengehaald – met mannen aan het roer.”

VanChefs is een concept dat heeft deelgenomen aan Rockstart, een van de netwerkpartners van de Accenture Innovation Awards, sinds 2007 het grootste innovatie-evenement van Nederland.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond