-

Startup Peecho: makelaars in online print

‘Online printmakelaar’ noemen Martijn Groot en Sander Nagtegaal zich. Peecho zorgt dat de opdracht voor een gepersonaliseerd fotoboek of t-shirt direct vanaf de website of app bij de juiste drukker belandt.

Hun paden zouden elkaar niet meteen kruisen. Martijn Groot heeft ooit Tele2 Mobiel opgetuigd en werkte twee jaar lang voor uitgeverij Metro in Londen. Sander Nagtegaal had een eigen bedrijf voor softwareontwikkeling. Ze vormden pas een team bij Albumprinter van internetentrepreneur Hans Veldhuizen, met 27 miljoen euro omzet de grootste online leverancier van gedrukte fotoboeken in Europa. Toen de internationale expansie onder de naam Albelli in 2009 werd opgeschort, besloten ze voor zichzelf te beginnen.

Apps, apps, apps

Dat was aanvankelijk het idee, met name voor sociale media, zodat je vanuit Facebook of Hyves, maar ook vanuit games of gadgets, ansichtkaarten, fotoboeken of t-shirts kon printen. Maar de software die apps met drukkerijen moesten verbinden, bleek helemaal niet te bestaan en Peecho besloot zich eerst maar eens te richten op Printcloud, software die virtueel draait bij Amazon Web Services. Inmiddels is het idee om zelf apps te ontwikkelen verlaten. Dat mogen anderen doen op basis van een open programmeeromgeving (api).

Wie bepaalt welke printopdracht waar terechtkomt?

Dat doet Printcloud volautomatisch. Als de klant bijvoorbeeld een vierkant boek wil, wordt gezocht naar een drukker die hiervoor de juiste infrastructuur in huis heeft. Geen enkele drukkerij krijgt van Peecho een voorkeursbehandeling, al was het maar om te voorkomen dat een drukker de vraag niet aankan en anderen niet kunnen bijspringen. Ook 3D-printers worden binnenkort aangesloten, zodat je desgewenst elk willekeurig 3D-ontwerp kunt printen.

Allemaal uit eigen zak betaald?

Tot nu toe wel. Geld voor programmeurs was er aanvankelijk niet, maar Groot en Nagtegaal wisten daar wel wat op: een viertal programmeurs kon aan de slag in ruil voor een belang dat ze in de toekomst, bijvoorbeeld als Peecho wordt verkocht, kunnen verzilveren. Gesprekken met vc’s leverden trouwens niks op, want Groot en Nagtegaal geven hun bedrijf niet graag uit handen. Via een innovatieborgstellingskrediet van het ministerie van Economische Zaken en een kleine investeringsronde met informals is recent toch wat geld binnengehaald om minimaal een aantal programmeurs en de directie te betalen. Groot verwacht overigens dat Peecho over een half jaar zelf de broek kan ophouden. Verzendkosten worden een op een doorberekend, alleen op de productprijs zit een marge die voor inkomsten zorgt. Peecho heeft zeer lage vaste kosten die fluctueren met het aantal opdrachten.

Concurrentie?

Nauwelijks. De onlangs gelanceerde cloudprintoplossingen van printerfabrikanten als Hewlett Packard zijn van een heel andere orde en veelal gericht op een type printer. “Wij zijn printeragnostisch,” benadrukt Nagtegaal. “Onze taak is louter om vraag en aanbod op elkaar af te stemmen.”

Weten partners Peecho dan wel te vinden?

Volgens Nagtegaal, die vanuit zijn graffitiverleden een vrolijke pinguïn als logo ontwierp, is marketing nog niet echt nodig. “We zijn een aantrekkelijke partij, omdat iedereen dankzij ons printdiensten kan ontwikkelen zonder daarvoor hardware of software aan te schaffen of zelf te ontwikkelen.” Ook printdiensten waaraan Peecho zelf nooit gedacht zou hebben, zo moeten ze toegeven. Groot klapt zijn laptop open. Een partner stuurt ansichtkaarten met een foto van een opengesperde bek van een nijlpaard naar klanten met een betalingsachterstand. De tekst: ‘Er staat nog iets open’.

Peecho
Sinds: 2009
Medewerkers: 6
Diensten: online makelaar voor printopdrachten
Kantoor: Amsterdam
Streven: zwarte cijfers in 2011
Site: www.peecho.com

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond