-

Start-up SAIZ: maatvoering voor e-fashion verbeteren door technologie

Start-up SAIZ werkt aan een tool die de maatvoering voor fashion op webshops kan verbeteren. Dat kan aanmerkelijk schelen in de retourkosten. Zes vragen aan oprichter Svenja Tegtmeier

Svenja, wat doet SAIZ?

“SAIZ is een B2B Saastool voor maatvoering. De tool verbindt producten met klanten en helpt modebedrijven op die manier om het maatprobleem op te lossen. We stellen modemerken in staat om te weten hoe hun klanten eruit zien, zodat ze hen de beste gebruikerservaring kunnen bieden; zowel op het gebied van productaanbod als de winkelervaring. SAIZ helpt modemerken om maatwerk naar een hoger niveau te tillen. SAIZ vermindert het aantal retouren aanzienlijk, wat de grootste kostenpost is in e-commerce en een enorme vervuilingsfactor.” 

Waar sta jij als het gaat om fondsenwerving voor SAIZ?

“We zijn deze week net begonnen met het voeren van gesprekken voor onze seed ronde van minimaal 1,2 miljoen euro. Sommige business angels hebben al toegezegd en nu zijn we op zoek naar de beste partners. Een eerste Angel-ronde werd in december, een paar weken na oprichting, opgehaald.” 

Svenja Tegtmeier (l) en mede-oprichter Marita Sanchez de la Cerda (r)

Welke expertise of netwerk zou je graag aan je aandeelhouders toevoegen?

“We zoeken investeerders in drie verschillende categorieën. Allereerst experts uit de e-commerce-industrie. We hebben al mensen aan boord die hoog in de boom zitten bij modemerken. De tweede categorie is de technische experts. Computer vision en machine learning experts die ons kunnen helpen bij het verder ontwikkelen van het product. En de derde categorie noem ik de vibe-categorie of growth-pushers. Investeerders die goede energie brengen en ons helpen de grenzen te verleggen op veel gebieden van het bedrijf.”

Waarvoor gaat het geld gebruikt worden?

“Deze ronde wordt voornamelijk gebruikt voor productontwikkeling en integratiemogelijkheden, wat betekent dat er een groter software- en datateam komt. We hebben momenteel een zeer, zeer veelbelovende versie van SAIZ bij onze eerste klanten. Het geld zal worden besteed aan het bouwen van functie-uitbreidingen en het mogelijk maken van meer op maat gemaakte oplossingen en integraties. Het doel is om ons productportfolio uit te breiden, zodat we drie verschillende productaanbiedingen kunnen hebben. Een kleiner deel van het geld gaat naar groei/verkoop en het uitbouwen van het thought leadership van SAIZ in de markt.” 

Welke les heb je geleerd met SAIZ die je zou willen delen met andere startups?

“De beste leerschool voor mij tot nu toe is om je te omringen met de beste en slimste mensen. Dat vertaalt zich in de kwaliteit van de investeerders die je aan boord krijgt, het product dat je gaat bouwen en de groei die je zult realiseren.”

Heb je wel eens een vraag of advies gekregen van een belegger die je aan het denken heeft gezet?

“Onlangs hadden we een interessant gesprek over prijzen. Het is goed om onszelf als oprichters van startups eraan te herinneren dat we het product dat we aan het bouwen zijn waarde moeten toekennen. We brengen al enorme waarde aan klanten en moeten niet terugdeinzen om de juiste prijs te vragen voor die waarde die we brengen.”

* In samenwerking met Fundsup belichten we iedere donderdag beurtelings veelbelovende start-ups en early-stage investeerders. Hier vind je meer informatie over SAIZ voor investeerders.

Over de auteur: Arjen Strijker is Oprichter en Chief Operations Officer bij Fundsup.

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond