0
4.3k
Channel: B2B Digital

DAM-systeem updaten of vervangen? Gebruik deze vier stappen

Als marketingorganisatie kan je tegenwoordig op heel veel verschillende manieren je klanten benaderen. Om gelijke tred te houden met de digitale klantbehoeften moeten marketingprogramma sneller ontwikkeld en uitgevoerd kunnen. Daarnaast is het belangrijk dat alle marketingtechnologieën binnen je marketingstack met elkaar worden gekoppeld, voor het creëren van een centrale marketinghub. Deze whitepaper beschrijft hoe je in vier stappen een Digital Asset Management (DAM) systeem selecteert.

De evolutie van DAM-systemen, van on-premise naar SaaS- en cloud-oplossingen

De traditionele DAM-systemen zijn on-premise oplossingen. Hoewel deze oplossingen in het verleden werden gezien als IT-oplossingen, werden deze voornamelijk door marketing- en creatieve teams gebruikt. Door de jaren heen zijn de implementatiemogelijkheden uitgebreid met private cloud en SaaS (software-as-a-service). Lees in de whitepaper wat de voordelen en verschillen zijn van deze implementatiemogelijkheden.

Updaten of vervangen, een nieuwe kijk op je DAM-systeem

Om de communicatie richting klanten te verbeteren is een Digital Asset Management (DAM) systeem een handig hulpmiddel. Nu een DAM-systeem een steeds belangrijker onderdeel wordt van moderne marketing nemen veel marketingorganisaties hun huidige oplossing onder de loep. Sommige vervangen hun on-premise systeem voor een cloud-variant, terwijl anderen ervoor kiezen om hun systeem te updaten naar een cloud-oplossing. Ongeacht de situatie, het selecteren van een DAM-systeem heeft verstrekkende gevolgen en vraagt om een zorgvuldig selectieproces.

De uitdagingen tijdens het selectieproces

Een DAM-systeem is de centrale marketinghub waar zowel externe als interne teams gebruik van maken. Daarnaast is het de verbindende factor tussen je CRM-, CMS- en marketing automation systeem. Het selecteren van een DAM-oplossing blijkt in praktijk lastig omdat:

  • Het keuzeaanbod steeds groter wordt.
  • De grenzen tussen aanverwante technologieën vervagen.
  • Je moet on-premise-, private cloud- en SaaS-oplossingen met elkaar vergelijken.
Zo selecteer je een Digital Asset Management (DAM) systeem in vier stappen

Om er zorg voor te dragen dat iedereen binnen de marketingafdeling en de rest van de organisatie weet wat je allemaal in huis hebt en waar het te vinden is, helpt een Digital Asset Management-systeem je uit de brand. In de whitepaper lees je hoe je in vier eenvoudige stappen zo’n systeem selecteert:

  1. Ontdek de minimale vereisten voor je marketingafdeling.
  2. Formuleer SMART-doelstellingen.
  3. Selecteer de juiste implementatieoptie.
  4. Vergelijk en evalueer de beste opties.
Je bent klaar om deze whitepaper te downloaden
Download whitepaper

Lodewijk de Vries