Download

Download
0
1.2k
Channel: B2B online

Digitale marketing: veranderingen, uitdagingen en kansen

Digitale marketing bevindt zich op een keerpunt. De technologische innovaties, ontwikkelingen, uitdagingen en kansen volgen elkaar in rap tempo op. Aan marketingteams de taak om hier effectief op in te spelen. Dit vraagt om een nieuwe customer experience- en communicatiestrategie, om zo beter aan te sluiten op het veranderende koopgedrag en de manier waarop merken aantoonbaar waarde leveren.

Een toekomstbestendige digital marketingstrategie ontwikkelen? Gebruik deze tips

Deze whitepaper stoomt je klaar voor de toekomst van digitale marketing door te voorzien van praktische informatie over onder andere:

  • De aanjagers van de transformatie van digitale marketing
  • Voordelen van de ontwikkelingen in digitale marketing.
  • Nieuwe content- en communicatiestrategieën.
  • Hoe je kunt profiteren van nieuwe marketingtechnologieën.
De aanjagers van transformatie binnen digitale marketing

Digitale marketing en multichannel engagement zorgen ervoor dat potentiële kopers altijd en overal bereikbaar zijn via verschillende digitale kanalen. Je klant heeft de touwtjes in handen en marketeers moeten op zoek naar nieuwe manieren om weer in de evoked set te komen.

Veel mensen hebben tegenwoordig hun eigen persoonlijke techstack bestaande uit hun favoriete apparaten, apps en conversational interfaces. Conventionele marketingtechnologiestacks sluiten hier mogelijk niet goed meer bij aan en bieden marketeers daardoor geen effectieve engagementmogelijkheden. Dit veranderende klantgedrag creëert zowel nieuwe uitdagingen als kansen voor digitale marketing.

Zes manieren om je marketing toekomstbestendig te maken

De whitepaper beschrijft zes manieren van hoe digitale marketeers hun marketingactiviteiten toekomstbestendig kunnen maken:

  1. Kies je sterkste kant: Digitale versus traditionele marketing of een combinatie.
  2. Haal de stofkam door je MarTech-stacks.
  3. Til klantinteracties naar een hoger niveau.
  4. Gebruik geavanceerde omnichannel marketing.
  5. Zet marketing analytics op de juiste manier in.
  6. Word sneller, flexibel en altijd relevant.
De voordelen van de transformatie in digitale marketing

Een effectieve digitale marketingstrategie draait om vaker on-demand communiceren. Het is belangrijk om potentiële kopers te ondersteunen in hun aankoopreis. Een persoonlijke benadering en customer engagement zijn de sleutels tot succes. Het doorontwikkelen van je digitale marketing levert onder andere de volgende voordelen op:

  • Authentieke marketing.
  • Snellere en effectievere interactie.
  • Inzicht in veranderingen in koopgedrag.
  • Specifieker inzicht in klantsegmenten.
  • Snellere en betere synchronisatie met andere onderdelen binnen je organisatie.
  • Toekomstbestendige en innovatie marketingprogramma’s.

Daarnaast beschrijft de whitepaper de opkomende technologieën die van invloed zijn op digitale marketing. Lees in de whitepaper hoe je deze technologieën integreert je marketingstrategie en hoe je een kwalitatieve database opbouwt die voldoet aan regelgeving zoals de AVG.

Het ontstaan van nieuwe content- en communicatiestrategieën

Uit een voorspelling van Gartner blijkt dat tegen 2021 zal 95% van de mensen die technologie aanschaffen webcontentmanagement (WCM) kiezen als onderdeel van een duidelijk omlijnde digitale strategie, waarbij de prioriteit ligt bij flexibiliteit en interoperabiliteit. De belangrijkste kenmerken van moderne CMS-systemen en digital experience platforms (DXP) zijn flexibiliteit, snelheid en aanpassingsvermogen.

Lees wat de toegevoegde waarde van een DXP is binnen je martech stack en wat de voordelen van een dergelijk platform zijn. Ook beschrijft de whitepaper de voordelen van de opkomst van headless CMS-systemen en opkomende contentvormen zoals: atomic content, micromomenten en videofragmenten.

Nieuwe marketingtechnologie versterkt de creatieve aspecten van marketing

Nieuwe technologieën kunnen bepaalde taken overnemen, zodat marketingteams hun tijd nuttiger kunnen besteden. Hierdoor ontstaat er meer ruimte voor creativiteit en het ontwikkelen van nieuwe manieren om je doelgroepen te bereiken. In de toekomst blijven mensen onmisbaar voor de uitvoer, executie en evaluatie van marketing. De rol van marketingfuncties en bijbehorende vaardigheden zullen veranderen.

Maar hoe blijf je in de toekomst relevant? Door in kaart te brengen wat de marketingperformance van afgelopen jaar is geweest, welke rol technologie hierin speelt en hoe je dit kunt optimaliseren.

Barry Loekenbach