Download

Download
0
3.8k
Channel: e-commerce

Duurzaamheid: De groeiende zakelijke kans voor retailers

Na digitale transformatie ontstaat er een nieuwe uitdaging voor retailers: “Duurzaam Verantwoord” worden. “Duurzaamheid” werd enkele jaren geleden geïntroduceerd in een gemakkelijkere en voorspelbare markt voor fast-moving consumentengoederen. Het verstoort nu hele categorieën mode, sport, huishoudelijke apparatuur en zelfs luchttransport, van oudsher aangedreven door massamarkten en globalisering. Is het echter mogelijk voor retailers om hun kernactiviteiten aanzienlijk te verleggen naar duurzaamheid zonder hun bedrijfsmodel te breken? Aangezien duurzame ontwikkeling gevolgen heeft voor de hele waardeketen van de detailhandel, van productontwerp tot het einde van de levensduur, gaan retailers nu sneller en met meer innovatie dan ooit.

Onderzoek: Duurzaamheidsinitiatieven in retail

In september 2019 onthulde Nike zijn “Move to Zero” -programma dat gericht is op het aanpakken van klimaatverandering door strategieën voor “zero carbon” en “zero waste”. Tegelijkertijd gebruikte Faguo Linkedin om hun strategie te publiceren om geleidelijk over te schakelen van boot naar spoor om schoenen die in Azië werden vervaardigd naar Europa te vervoeren. Slechts drie maanden na zijn debuut in augustus 2019 tijdens G7 vertegenwoordigt het “Fashion Pact” nu 250 merken, waaronder Farfetch, Calzedonia en Decathlon.

Criteo heeft in samenwerking met het Connected Commerce Institute een rapport opgesteld waarin alle sectoren worden geïnformeerd en gepromoot voor “groenere” en meer welvarende retail. Download het rapport nu om erachter te komen hoe retail verandert en wat klanten over de hele wereld zeggen.

Waarom duurzaamheid de sleutel tot zakelijk succes is

Wereldwijd kopen steeds meer consumenten producten met gezondheidsvoordelen. Van Europa tot Azië en de VS. In Frankrijk bijvoorbeeld, is biologisch voedsel nu goed voor vijf procent van de totale voedselaankopen. De groei van biologische producten steeg vorig jaar met zestien procent, in een markt met dalende volumes.

Consumenten leggen tegenwoordig via klimaatverandering een direct verband tussen hun individuele consumptie en de fragiele staat van de planeet. Lees in het onderzoeksrapport wat de belangrijkste conclusies op dit gebied zijn.

Duurzame ontwikkeling is van invloed op de gehele waardeketen binnen retail

Het is geen verrassing dat fabrikanten productcomponenten remixen. Productontwerp moet niet voor niets de oorsprong zijn van alle duurzame reizen. “Wat uit de analyse naar voren komt, is hoe de kritieke koolstofemissies rechtstreeks uit producten ontstaan,” verklaart Jules Coignard, C.E.O. van het bedrijf Circul. Ook kiezen steeds meer fashionbrands voor duurzame producten, Patagonia was een early adaptor met hun honderd procent organisch katoen. Nike werkt sinds 2010 met polystergaren. Lees in het rapport wat merken zoals Prada, Uniqlo en Esprit op het gebied van duurzame productie doen.

Ook het verpakken van producten in duurzame verpakking is een behoorlijke uitdagingen, met name in de foodbranche. In mei 2019 lanceerden Carrefour en 25 fabrikanten – waaronder Danone, Unilever en Coca-Cola – een e-commerce-site zonder afval met herbruikbare verpakkingen.

Daarnaast is duurzame transport en bezorging een belangrijk onderwerp. Uit cijfers in 2016 bleek dat transport elf procent van de totale CO2 emissie vertegenwoordigde. Het bedrijf Faguo transporteert op dit moment vijftien procent van hun orders met een trein die Europa met China verbindt. De doelstelling is om vijftig procent van de bestellingen met de trein te vervoeren in 2020.

En hoe gaan retailers om met het recyclen van producten? H&M verwierf wereldwijde erkenning met een permanente collectie oude kleding bij winkelterminals en volledige integratie in de ‘Conscious’ -collectie. In China heeft Zara dit voorbeeld gevolgd. Lees in het rapport hoe Patagonia, Tale Me en Continued dit aanpakken.

Het belang van leidende ethische normen opstellen

Retailers moeten zich focussen op hernieuwbare energie, CO2-reductie in het hart van bedrijfsprocessen en de verhuur van apparatuur. Het onderzoeksrapport bevat een interview met Rahel Damamme (Stakeholder Engagement and Sustainability Prospective Manager at Decathlon). Zij deelt haar ambities en visie op duurzame ontwikkeling.

Daarnaast deelt Damien Pellé (Sustainable Development Director) bij Galeries Lafayette and BHV Marais gevraagd naar zijn visie op het ‘Go for good’ label en de impact van dit initiatief op zijn organisatie.

Het creëren van een duurzaamheidsteam binnen je organisatie

Je medewerkers zijn het sleutelelement voor een duurzame organisatie. Het onderzoeksrapport beschrijft de best practices voor het vormen van een intern team voor duurzame initiatieven. Lees in het rapport wat duurzame initiatieven van Unilever, IKEA en Warby Parker zijn en wat de belangrijkste learnings zijn. Lees tot slot wat de 360-strategie van Criteo is voor medewerkers en retailers.

Pepijn Breijder