0
5.5k
Channel: E-commerce

Onderzoek: De stand van zaken van duurzaamheid in e-commerce

E-commerce is jong en groeit keihard. In de strijd om de portemonnee van modern consumenten doen online retailers alles om ze te pleasen, van razendsnelle levering tot ‘try-before-you-buy’. Er lijkt weinig aandacht voor duurzaamheid in e-commerce en dat terwijl de consument steeds milieubewuster wordt.

Onderzoek: Duurzaamheid in e-commerce

Paazl heeft onderzoek gedaan naar de stand van zaken van duurzaamheid in e-commerce. Zij hebben onderzocht hoe duurzaam de huidige bezorgopties zijn en wat de impact is van gemiste leveringen en retouren. Deze whitepaper gaat in op:

  • Hoe duurzaam zijn pakketvervoerders?
  • Wat vinden consumenten van duurzaamheid in e-commerce?
  • Hoe groen zijn de verschillende bezorgopties?
Hoe duurzaam zijn pakketvervoerders en hun bezorgopties?

De meeste pakketvervoerders hebben duurzaamheid hoog in het vaandel en dit blijkt ook uit hun bezorgstrategie. Lees in de whitepaper hoe onder andere Bpost, DHL en PostNL op een duurzame manier pakketten bezorgd en welke bezorgoptie het meest duurzaam is. De whitepaper gaat in op:

  • Same-day delivery
  • Next-day delivery
  • Afhaalpunten
  • Click & Collect
  • Standaard levering
  • Groene levering

Elke bezorgoptie heef op het gebied van duurzaamheid zijn voor- en nadelen. Eigenlijk draait het om efficiëntie, het moment van bezorgen (bv. buiten kantooruren) en het clusteren van leveringen. Lees in de whitepaper hoe Picnic en Futurmshop dit doen.

De duurzame shopper

Het MIT Centre for Transportation & Logistics heeft onderzocht wat de impact op het milieu is van de verschillende winkelmethoden. Op basis van dit onderzoek kan geconcludeerd worden dat er twee typen shoppers zijn:

  • De offline shopper: kenmerkt zich door een hoge carbon footprint omdat deze meerdere keren een winkel bezoekt voordat deze overgaat tot aankoop.
  • De online shopper: heeft een lage carbon footprint omdat het bezorgproces volledig geoptimaliseerd is. De carbon footprint neemt toe als ze kiezen voor een koeriersdienst of een product retourneren.

Bij online shoppen wordt er weliswaar bespaart op transportemissies maar er is meer verpakkingsmateriaal nodig. Amazon heeft recent het verpakkingsproces geoptimaliseerd: hun producten worden efficiënter verpakt met minimale verspilde ruimte. Welk type shopper is meer duurzaam? Lees in de whitepaper waarom deze vraag zo lastig te beantwoorden is.

De impact van gemiste leveringen op het milieu

Ongeveer 60% van de consumenten mist het eerste aflevermoment. Lees in de whitepaper wat het effect is van gemiste leveringen op de carbon footprint van de vervoerder. E-commerce bedrijven zoeken naar alternatieve oplossingen om het aantal gemiste leveringen te verminderen. Het aanbieden van de bezorgoptie ‘in de avond bezorgen’ en ‘pakket ophalen bij een afhaalpunt’ blijken vooralsnog de oplossing.

De milieukosten van het transporteren, verpakken en verwerken van de geretourneerde artikelen

Het aantal retouren groeit enorm. Een belangrijke oorzaak hiervan is dat retailers de mogelijkheid bieden om gratis producten te retourneren. De milieukosten van het transporteren, verpakken en verwerken van de geretourneerde artikelen zijn aanzienlijk. Daarnaast is het voor een retailer vaak duurder om het product opnieuw te verkopen en te verzenden, daarom kiezen zij ervoor om het product weg te gooien.

Duurzaamheid in e-commerce: wat vindt de consument ervan?

Uit onderzoek van B2C Europe blijkt dat meer dan 50% van de consumenten zich niet bewust zijn van het feit dat same-day delivery slecht is voor het milieu. De respondenten geven aan om voor next-day delivery of een langzamere levering te kiezen als duidelijk wordt gecommuniceerd dat dit een emissiereductie betekent. Voor e-commerce spelers zaak om hierop in te spelen.

Inhoud
  • Introductie
  • Online of offline. Wat is de meest duurzame manier van shoppen?
  • De impact van gemiste leveringen op het milieu
  • De impact van retouren op het milieu
  • Hoe duurzaam zijn de verschillende bezorgopties?
  • Het duurzaamheidsbeleid van pakketvervoerders
  • De houding van consumenten ten opzichte van duurzaamheid in e-commerce
  • Conclusie
  • Bronnen
Je bent klaar om deze whitepaper te downloaden
Download whitepaper

Alvar Piepers