Download

Download
0
3.6k

Gemak dient de mens | De moderne winkelervaring: Modern, eenvoudig en consistent

Alles draait tegenwoordig om de klant, als retailer wil je consumenten aan je merk binden en hen een moderne en consistente klantbeleving bieden. Om de klanttevredenheid en beleving te verbeteren hebben retailers de afgelopen jaren geïnvesteerd in moderne technologie. Technologieën dragen bij aan snelheid en efficiëntie van het shoppen. Online retailers zijn trendsetters wat logistieke processen, gemak en klantbeleving betreft. Hoe maak je als traditionele retailer een inhaalslag?

De vier pijlers van een moderne winkelervaring

Een optimale winkelervaring is modern, eenvoudig en consistent. Dit blijkt uit het onderzoek ‘Gemak dient de mens’ van Manhattan Associates. Voor dit onderzoek heeft onderzoeksbureau Multiscope – in opdracht van Manhattan Associates – onderzoek gedaan onder ruim duizend Nederlandse consumenten. Er is onderzoek gedaan naar de wensen, verwachtingen en koopgedrag.

De vier belangrijkste conclusies zijn in deze whitepaper samengevat.

1. Tevreden klanten leiden tot meer klanten

Uit het onderzoek blijkt dat meer dan eenderde van de respondenten een retailer toetsen op basis van reviews en diens reputatie. Webshops worden met name beoordeeld op de bezorgmogelijkheden en de mogelijkheid om een bezorgmoment te kiezen. Lees in de whitepaper welke andere factoren een online aankoop beïnvloeden.

2. De consument is gewend geraakt aan gratis bezorging

Voor 57 procent van de consumenten speelt gratis bezorging een bepalende rol bij 20 procent de keuze voor een online aankoop. Ook de snelheid van bezorging speelt een belangrijke rol. Aan (online) retailers de taak om een keuze te maken tussen het voldoen aan de verwachting van de klant en de stijgende logistieke kosten. Lees in de whitepaper hoe je deze afweging als retailer het beste kunt maken.

3. De fysieke winkel heeft zijn aantrekkingskracht niet verloren

Ook uit dit onderzoek blijkt dat de fysieke winkel zijn aantrekkingskracht nog niet verloren is. De belangrijkste redenen voor het bezoeken van een winkel zijn:

  • De mogelijkheid om het product te testen.
  • Een gekocht product kan direct mee naar huis.
  • Voordelig shoppen in de uitverkoop of profiteren van een aanbieding.
4. Je consument stelt hoge eisen aan technologie

Gemak dient de mens. Dit is binnen de retail niet anders. Het merendeel van de ondervraagde consumenten verwacht dat technologie wordt ingezet om processen te versnellen en te vergemakkelijken, met name op het gebied van informatievoorziening en betalen. Lees in de whitepaper hoe je met behulp van technologie de winkelervaring kunt optimaliseren.

Pieter Van den Broecke