Download

Download
0
929
Channel: B2B online

Hoe Master Data Management werkt: de belangrijkste uitdagingen en voordelen

Master Data Management (MDM) staat voor het herkennen van de toegevoegde waarde van data en het en het beheren van master databronnen om één enkele bron van de waarheid te creëren. Dit helpt je bij het overwinnen van je belangrijkste data uitdagingen en zorgt daarnaast voor concurrentievoordeel. MDM is het kernproces voor het identificeren, definiëren, verzamelen, beheren, categoriseren, synchroniseren, samenvoegen, repareren en verrijken van master data volgens de bedrijfsrichtlijnen. Hoe je MDM inzet is afhankelijk van je specifieke doelstellingen en behoeften. Deze whitepaper beschrijft de belangrijkste uitdagingen en voordelen van MDM.

De zeven belangrijkste Master Data Management-uitdagingen

De meeste organisaties verzamelen al data over hun klanten, producten en leveranciers, maar een aanzienlijk aantal worstelt er nog mee. Uit een onderzoek van Stibo Systems en de Aberdeen Group bleek dat 45 procent van de bedrijven hun master data niet effectief kan lokaliseren. Dat zorgt voor problemen met echte zakelijke impact. De zeven belangrijkste MDM-uitdagingen zijn:

  1. Datasilo’s: Meerdere versies van databronnen gebruikt binnen en buiten de organisatie. Omdat gegevens worden bijgehouden in niet-verbonden (legacy) systemen, leidt dit tot duplicaten, fouten en inefficiëntie.
  2. Datakwaliteit: Inconsistente, onvolledige en foutieve gegevens worden in het hele bedrijf gebruikt en naar verschillende kanalen gepusht. Ongestructureerde gegevens kunnen je toegang tot nieuwe kanalen en marktplaatsen belemmeren.
  3. Foutieve data: Als gevolg van handmatige invoer en gegevensbronnen van lage kwaliteit. Deze komen in alle kanalen terecht, van je ERP en CRM tot catalogi en de webshop. De teamsamenwerking, klantenservice, productretouren en communicatie lijden hierdoor.
  4. Gegevenssyndicatie: Gebrek aan controle over welke gegevens naar welk kanaal worden gepusht, wat resulteert in productgegevens die per detailhandelaar of partner kunnen verschillen.
  5. Verlies van vertrouwen: In gegevens, niet wetende welke elementen van je gegevens verouderd of onjuist zijn. Gedurende de levenscyclus van producten is de traceerbaarheid laag.
  6. Customer experience: Inconsistente klantinteracties vanwege een gebrek aan volledige en consistente stamgegevens. Een omnichannel-ervaring creëren is onmogelijk.
  7. De herkomst van gegevens ontbreekt: Zonder een gecentraliseerd systeem voor gegevens is gegevensbeheer vrijwel onmogelijk. Dit voorkomt dat je organisatie volledig voldoet aan de regelgeving en veiligheidsvoorschriften.

De zes uitdagingen houden allemaal verband met het ontbreken van een centrale opslagplaats. Als er binnen je organisatie een  ‘single point of truth’ wordt gebruikt en continu wordt geoptimaliseerd op het gebied van nauwkeurigheid, traceerbaarheid en consistentie, zullen deze uitdagingen kleiner worden. Dat is precies wat Master Data Management (MDM) doet.

Het oplossen van data uitdagingen met een MDM

Een lage datakwaliteit heeft een negatieve invloed op het hele bedrijf en aanverwante processen. Master data omvat elk stuk informatie dat dient om klanten, leveranciers, producten, locaties en andere activa van de organisatie te identificeren.

MDM ontsluit het volledige potentieel van je bedrijf dat verder gaat dan het oplossen van operationele uitdagingen. Het maakt strategische bedrijfsdoelen haalbaar, versnelt innovatie en genereert bedrijfswaarde. MDM doet dit door:

  • Datasilo’s te elimineren en data met elkaar te verbinden;
  • Het creëren van een centrale databron (single point of truth);
  • Het verhogen van de datakwaliteit door het verminderen van fouten;
  • Onboarding, consolidatie en opschoning van niet-verbonden gegeven;
  • Het beheerproces makkelijker te maken en handmatig werk te verminderen;
  • Samenwerking en flexibiliteit tussen interne en externe gebruikers verbeteren;
  • Verbetering van bedrijfsprocessen en operationele efficiëntie.

Om de business case voor MDM binnen uw organisatie te creëren, is het essentieel om deze MDM-functies te vertalen in duidelijke zakelijke voordelen.

De vijf zakelijke voordelen van Master Data Governance

De belangrijkste vijf redenen waarom bedrijven MDM gebruiken zijn:

  1. Verbetering van de datakwaliteit en het besparen van kosten.
  2. De time-to-market (T2M) van nieuwe producten is korter.
  3. Het gemakkelijk optimaliseren van de klantervaring.
  4. Inzicht in data zorgt voor een betere customer service.
  5. Het voldoen aan wetgeving en compliancy richtlijnen.
Overtref de concurrentie met een MDM-platform

In het tijdperk van informatie is het beheersen van uw gegevens de sleutel tot succes voor het bieden van relevantie en toegevoegde waarde. Het voordeel is dat  je datagedreven beslissingen kunt nemen, worden klantervaringen omnichannel en gepersonaliseerd en zorgt dit voor customer loyalty. Met een MDM-systeem voor datamanagement kunt je de concurrentie een stap voor blijven met betere, snellere en consistentere prestaties.

Roy Machielsen