Download

Download
0
873
Channel: Marketing

Google CSS-partner selecteren? Gebruik deze selectiecriteria

Google Shopping is eindelijk opengesteld voor vergelijkingssites en de daarbij aangesloten webwinkels. Wat betekent deze CSS-verandering voor adverteerders en hun strategie? Concreet betekent het dat elk bedrijf die Product Listing Ads wil plaatsen in Google Shopping nu twee mogelijkheden heeft, namelijk zelf meebieden op de advertentieveiling of dit via een Google CSS-partner doen. Met name de tweede optie wordt door Google gestimuleerd. De partners krijgen twintig procent korting op de Cost per Click (CPC, deze marge streek Google voorheen zelf op. De eerste cijfers tonen aan dat Nederlandse bedrijven in groten getale overstappen naar een Comparison Shopping Services (CSS) partner.

Google CSS-partner selecteren? Gebruik deze handvatten

Wat zijn de voordelen en nadelen van het Google CSS-programma voor je strategie? En hoe vindt je de juiste CSS-partner? Deze whitepaper biedt handvatten om een (nieuwe) Google CSS-partner te selecteren. De whitepaper gaat in op:

  • De gevolgen van het Google CSS-programma in Nederland.
  • Eerlijker speelveld: andere vergelijkingssites in Google.
  • Hoe je een geschikte CSS-partner selecteert.
Eerlijker speelveld: andere vergelijkingssites in Google

Met het ingrijpen van de Europese Commissie, is Google niet langer het domein van de eigen prijsvergelijker Google Shopping alleen. Dit zorgt ervoor dat er een eerlijker en meer open speelveld ontstaat. Waar voorheen concurrerende vergelijkingssites werden benadeeld verschijnen deze nu wel in de zoekresultaten. Aangesloten vergelijkingssites kunnen sinds enige tijd namens webwinkels ruimte inkopen tussen andere productadvertenties. Bekijk in deze whitepaper hoe de nieuwe indeling van Product Listing Ads eruitziet.

De voordelen en gevolgen voor de strategie

Het openstellen van Google Shopping heeft een positief effect op je belangrijkste advertising KPI’s en daarmee je biedstrategie. Dat die ene euro nu meer waard is dan in het verleden, zorgt voor betere prestaties op de belangrijkste KPI’s. Stond een productadvertentie eerder nog op de vierde PLA-positie, nu zou hetzelfde bod tot een plaatsing op plek twee kunnen leiden. Maar is je organisatie wel klaar voor meer sales en kan je website de toename in traffic aan? Het belangrijkste advies is om in ieder geval de Return on Ad Spend (ROAS) centraal te stellen.

Naast een positieve impuls heeft de financiële prikkel (korting van twintig procent) ook voor een wildgroei aan ‘fake CSS’en’ gezorgd. Bedrijven richtten stuk voor stuk zelf een vergelijkingssite op om te profiteren van de korting. Uit cijfers van de Kelkoo Group blijkt dat de hoeveelheid fake CSS’en afneemt. Daarnaast zijn de eisen voor een CSS-partnerschap recent flink zijn aangescherpt.

Zes selectiecriteria om een Google CSS-partner te selecteren

Hoewel de strengere eisen ervoor hebben gezorgd dat het aantal aangesloten sites dit jaar flink is teruggebracht, zijn er nog altijd tientallen CSS-partners en een selecter gezelschap aan Premium Partners. De whitepaper bevat een handige checklist waarin de zes belangrijkste selectiecriteria worden omschreven:

  1. Ervaring in e-commerce.
  2. Actief in de juiste landen.
  3. Ondersteuning van geïntegreerde campagnes in belangrijke markten.
  4. Het leveren van rapportages.
  5. Het beschikbaar stellen van marktinformatie en concurrentieanalyses.
  6. Het maken van analyses en het doen van aanbevelingen voor optimalisatie.

Tot slot bevat de whitepaper een overzicht waarin de belangrijkste verschillen tussen een real CSS en fake CSS schematisch worden weergegeven. Lees daarnaast waarom je moet kiezen voor een toekomstbestendig partnership met je (nieuwe) CSS-partner.

Inhoud
  • Samenvatting
  • Eerlijker speelveld: andere vergelijkingssites in Google
  • De voordelen en gevolgen voor de strategie
  • De opkomst van fake CSS’en
  • Het effect op de Nederlandse markt
  • Een geschikte partner selecteren
  • Kiezen voor de toekomst

Vincent Vaussion