0
10,8K
Channel: Marketing

De health-bewuste consument bereiken? Tips voor adverteerders

We leven als Nederlanders steeds gezonder. We sporten meer, drinken minder en eten vaker vegetarisch. Je merkt dit niet alleen in je eigen omgeving, ook op social media is health een veelbesproken topic.

Onderzoek: hoe bereik je de health-bewuste consument?

De verkoop van gezonde producten laat ook een duidelijke stijging zien: de online consumentenbestedingen in de categorie Health & Beauty stegen met 57% ten opzichte van een jaar eerder. Dit blijkt ook geen eenmalige stijging, gedurende 2018 blijven de bestedingen binnen de categorie verder doorgroeien.

De health-bewuste consument biedt veel kansen voor marketeers en creatieven. Want hoe laat deze health-bewuste consument zich informeren? Hoe maakt die haar keuzes? En wat zijn doorslaggevende aankoopredenen? Deze ontwikkelingen in health zijn voor BrandDeli een reden geweest om dit nader te onderzoeken.

Acht praktische tips voor adverteerders in health

Het nieuwste branche-onderzoek ‘Health’ duikt in de trends binnen health. Binnen het onderzoek spelen de aspecten Voeding & Lifestyle en Sport & Beweging een belangrijke rol. De volgende onderwerpen worden behandeld:

  • Acht praktische tips voor adverteerders in health.
  • De customer journey van supplementen, vitamines en mineralen.
  • Hoe de customer journey van sportscholen eruit ziet.

Daarnaast signaleren de onderzoekers verschillende kansen voor adverteerders in de voeding- en lifestyle-branche. Een korte samenvatting met de vijf belangrijkste tips:

#1. De mannen versus de vrouwen

Vrouwen lijken andere motieven te hebben dan mannen voor hun gezonde leefstijl. Vrouwen stellen hogere eisen aan hun lichaam en hoe zij eruit zien. Zij zijn gevoeliger voor het aspect uiterlijk en dit beïnvloedt ook hun productkeuze voor een gezonde leefstijl. Voor adverteerders is het belangrijk om deze koopmotieven te integreren in je communicatieboodschappen.

#2 Flexitariërs als nieuwe doelgroep

Het aantal flexitariërs is sterk gegroeid in 2018. De toenemende interesse in vegetarische en gezonde producten zijn interessante ontwikkelingen voor adverteerders binnen de gezondheidsbranche. Consumenten kiezen steeds vaker voor een dag zonder vlees als onderdeel van hun wekelijkse routine. Supermarkten, aanbieders van vleesvervangers of supplementen en horecazaken kunnen op deze ontwikkeling inspelen.

#3 Millennials meest healthy

Uit het onderzoek blijkt dat millennials (20-34 jaar) dagelijks het meest bezig zijn met gezonde voeding en lifestyle. Dit komt doordat zij beter slapen, minder roken en hebben vaker een gezond lichaamsgewicht dan andere leeftijdsgroepn. Millennials zijn daarom een belangrijke doelgroep voor communicatie over health.

#4 De rol van sport

Ook sport speelt een belangrijke rol: bijna driekwart van de mannelijke millennials sport minimaal 1 keer per week. De onderzoeksresultaten laten zien dat sportprogramma’s en -wedstrijden op TV meer worden bekeken door de sportieve Nederlander. Adverteren met gezonde producten rondom sportwedstrijden op TV is dus zeer effectief om de health-bewuste consument te bereiken.

#5 Groeiend belang van supplementen

Bijna de helft van Nederland en twee vijfde van de millennials gebruikt supplementen als aanvulling op hun dagelijks eetpatroon. Opvallend is dat in de markt van supplementen, vitamines en mineralen de spontane bekendheid van de verschillende A-merken laag is. Davitamon staat bovenaan met 20% top-of-mind bekendheid. Dit percentage ligt bij andere aanbieders een stuk lager. Awareness-focused campagnes bieden interessante mogelijkheden om de merkfunnel te versterken.

Je bent klaar om dit rapport te downloaden
Download rapport

Cynthia Overeem