Download

Download
0
1.2k

Onderzoek: De stand van zaken in Universal Content Management (UCM)

Veel merken en bedrijven zijn inmiddels gewend aan thuiswerken en het houden van sociale afstand op kantoor. De verwachting is dat veel merken en bureaus moeite hebben om te herstellen van de economische impact van COVID-19. Organisaties zoeken naar manieren om efficiënter te worden terwijl ze kwaliteit behouden of zelfs verbeteren. Het vermogen om consistente, nauwkeurige en gepersonaliseerde communicatie te leveren is nog nooit zo belangrijk geweest. Bedrijven die al universele contentmanagementsystemen gebruiken, zijn goed voorbereid om tijdens de crisis content te leveren en weten precies hoe moeilijk het zou zijn geweest zonder dergelijke systemen.

De stand van zaken in Universal Content Management (UCM)

Veel organisaties worstelen met gefragmenteerde content tussen teams, markten en platforms. Dit onderzoek kijkt naar de bedrijven voorop lopen op het gebied van contentmanagement en onderzoekt wat ze anders doen (Linus Linus Gregoriadis, London Research). Enkele key takeaways uit het onderzoek zijn:

  • Leiders in contentmanagement stellen hun gebruikers drie keer vaker in staat om snel de middelen te vinden die ze nodig hebben.
  • 70 procent van de marketeers is van mening dat ze meer waarde zouden toevoegen met minder contentbeheer.
  • Het is veel waarschijnlijker dat doelen in communicatie worden bereikt of overtroffen door leiders in contentmanagement.
  • Meer dan 50 procent van de tijd van marketeers wordt besteed aan onnodige taken voor contentbeheer.
  • Geïntegreerde en gecentraliseerde hubs voor contentbeheer zijn de sleutel tot succes.
Onderzoeksverantwoording

Het onderzoek is gebaseerd op een enquête onder meer dan 700 merkmarketeers, zakelijke professionals en hun bureaus – van wie velen worden gevraagd om content namens hun klanten te beheren. Er wordt gekeken naar wat bedrijven beter zouden kunnen doen voor efficiënter contentbeheer, met een focus op grotere, enterprise organisaties.

Contentleiders hebben hun contentmanagement ondergebracht in gecentraliseerde contenthubs

De wereld wordt elke dag digitaler. Er is een explosie opgetreden in de hoeveelheid beheerde en verspreide content. Bedrijven proberen prospects en klanten in verschillende stadia van hun reis te beïnvloeden en te informeren. Het aantal content assets, (promotie)kanalen en het gebruik van gerelateerde technologie is enorm toegenomen.

In dit onderzoek wordt gekeken naar de kenmerken van bedrijven die we omschrijven als leiders op het gebied van contentmanagement, waarbij wordt geprobeerd te onderzoeken wat ze anders doen dan andere bedrijven. Een belangrijk kenmerk van een ‘leider in contentmanagement’ is de mate waarin zij over een geïntegreerde en gecentraliseerde contenthub beschikken. Lees in het rapport hoe de verdeling tussen respondenten van bedrijven en bureaus is.

De voordelen van universal contentmanagement (UCM)

Wat levert een geïntegreerde benadering van contentmanagement op? En wat zijn de voordelen op het gebied van contentkwaliteit en merkperceptie? In het rapport worden de belangrijkste voordelen voor een geïntegreerde aanpak voor contentmanagement gepresenteerd. Enkele voorbeelden zijn:

  • De kwaliteit van de communicatie en engagement is verbeterd.
  • Consistente communicatie zorgt voor een positievere merkperceptie.
  • Uniforme communicatie over meerdere marketingkanalen.

In het rapport wordt een vergelijking gemaakt tussen bedrijven met minder- en meer dan vijftig miljoen omzet per jaar. Lees ook welke contentgerelateerde voordelen ‘leiders’ en ‘mainstream’ bedrijven zien.

De focus is verschoven van kanaalspecifieke content naar leadnurture content

Er wordt voortdurend gestreefd naar uitmuntende klantervaringen. De focus is verschoven van het beheren van kanaalspecifieke content naar hoe content kan worden gebruikt om de digitale dialoog met prospects en klanten te voeren. Het aanbod aan content dat door organisaties wordt geproduceerd, is de afgelopen jaren aanzienlijk verbreed. Lees in het rapport welke typen content het meest geproduceerd worden en welke afdelingen hiervoor verantwoordelijk zijn. Lees ook welke technologie organisaties gebruiken voor het managen van hun content.

Cross-border contentmanagement: De juiste culturele nuance in de juiste taal

Volgens dit onderzoek communiceert en vermarkt ongeveer driekwart (76 procent) van de ondervraagde grote bedrijven hun producten in meerdere markten. Deze bedrijven staan niet alleen onder druk om boeiende en steeds persoonlijkere ervaringen te creëren, ze moeten er ook voor zorgen dat de content die ze produceren en verspreiden de juiste culturele nuance in de juiste taal heeft. Lees in het rapport hoe bedrijven het cross-border contentmanagement proces vormgeven en hoe zij hun content governance, contentcreatie en contentmanagement omschrijven.

Het overwinnen van de belangrijkste contentmarketing-uitdagingen

Een belangrijke uitdaging op het gebied van contentmarketing blijft het aantonen van de doeltreffendheid van contentmarketingprogramma’s. Het is niet verwonderlijk dat contentbeheer een complexe en tijdrovende onderneming wordt die de interne middelen onder druk zet en dat hun inhoudelijke inspanningen uiteindelijk tekortschieten.

Schaalbaarheid blijft een belangrijk thema op het gebied van contentmarketing. Daarnaast wordt contentmarketing gezien als een kernactiviteit van marketing. Uit het onderzoek blijkt dat 87 procent aangeeft dat marketing in de eerste plaats een motor voor creativiteit en innovatie moet zijn, belast met de ontwikkeling en implementatie van ‘game-changing ideeën. Lees in het rapport hoe contentmanagement bij de ondervraagde organisaties is vormgegeven en wat hun belangrijkste uitdagingen zijn.

De belangrijkste functionaliteiten en integraties voor een modern CMS

Organisaties beschikken over een uitgebreid technologielandschap om hun contentgerelateerde inspanningen te ondersteunen. Analyse en rapportage, gebruiksgemak en de mogelijkheid om te integreren met andere platforms worden gezien als de belangrijkste kenmerken van een CMS. Lees in het rapport wat de belangrijkste verschillen zijn tussen bedrijven met minder- en meer dan vijftig miljoen omzet per jaar. Integraties worden gezien als een absolute must have functionaliteit. Lees in het rapport met welke andere technologieën de respondenten hun CMS hebben geïntegreerd.

Over de onderzoekers:
  • Linus Gregoriadis – Directeur bij London Research. Linus is een ervaren digitale marketinganalist, zakelijke schrijver en spreker die in 2017 medeoprichter was van London Research als een zusterbedrijf van Digital Doughnut, ’s werelds grootste community van marketeers en digitale professionals.
  • Monica Savut – Onderzoeks- en Contentspecialist bij London Research. Monica is een onderzoeks- en Contentspecialist met meer dan 11 jaar uitgebreide B2B-onderzoeks- en contentmarketing ervaring. Daarnaast heeft zij een passie voor data. In haar vorige baan coördineerde zij de productie van commercieel onderzoek bij Econsultancy, waarbij ze wereldwijde onderzoeksprojecten bedacht en uitvoerde voor enkele van ’s werelds grootste martech-bedrijven.

Christiaan Bruinink