Deel dit artikel
-

504 miljoen pakketten vervoerd in 2018

In 2018 zijn er opnieuw meer pakketten en minder brieven en kaarten verstuurd dan een jaar eerder. Samen groeiden deze markten wel: met de bezorging van pakketten en brievenbuspost werd ruim 3,5 miljard euro omzet gegenereerd. Dat staat in de Post- en Pakkettenmonitor 2018 die toezichthouder ACM vandaag publiceert.

Er werden vorig jaar 504 miljoen pakketjes vervoerd en daarmee behaalden pakketbedrijven 17 procent meer omzet dan in 2017: bijna 2,5 miljard. De markt voor brievenbuspakjes groeide ook: ten opzichte van 2017 is de groei in omzet 18 procent (pdf).

De hoeveelheid brievenbuspost daalt: in 2018 jaar werden er 2,3 miljard stuks verstuurd, 9 procent minder dan in 2017. Deze zorgden voor 1 miljard euro aan omzet, 7 procent minder dan in 2017. Consumentenpost maakt 6 procent uit van de totale hoeveelheid post die verzonden wordt.

Het volume van pakketten dat vanuit het buitenland naar Nederland is verstuurd is sterk gestegen van 34 miljoen stuks in 2017 naar 47 miljoen stuks in 2018, waar er vorig jaar nog een lichte daling was.

Er wordt wel steeds minder per pakket verdiend. De gemiddelde opbrengst op de markt voor binnenlands pakketvervoer daalde naar 3,76 euro per pakket, 3 procent minder dan in 2017. De gemiddelde opbrengst voor pakketten verstuurd vanuit Nederland naar het buitenland (internationaal outbound) is in 2018 licht gestegen, nadat deze vorig jaar nog was gedaald. Deze gemiddelde opbrengst lag in 2018 op 8,50 euro per pakket.

PostNL en DHL Parcel waren ook in 2017 de twee grootste pakketvervoerders op de binnenlandse markt voor pakketvervoer. PostNL blijft daarbij de grootste aanbieder van pakketvervoer voor bedrijven, maar zeker ook voor consumenten.

Het marktaandeel van PostNL is ten opzichte van 2017 op basis van volume en omzet licht gestegen naar ruim 60 procent. Het marktaandeel van DHL is in 2018 op basis van zowel volume als omzet 25-30 procent. DPD en GLS zijn de derde en vierde partij met beide een marktaandeel van 0-5 procent op basis van volume en respectievelijk 5-10 en 0-5 procent op basis van omzet.

Op het B2B-segment liggen de marktaandelen van de verschillende pakketvervoerders dichter bij elkaar. De omvang van het B2B-segment was in 2018 91 miljoen stuks en de omzet 431 miljoen. PostNL is op dit segment de grootste pakketvervoerder met een marktaandeel van 50 tot 55 procent op basis van volume. DHL Parcel en GLS volgen met respectievelijk 30-35 en 5-10 procent. Ten opzichte van een jaar geleden is het aandeel van DHL Parcel gestegen en van GLS gedaald.

Op de markt voor grensoverschrijdend pakketvervoer zijn de marktaandelen gelijkmatiger verdeeld over de zes partijen dan op de binnenlandse markt. UPS is op basis van omzet nog steeds het grootst, maar heeft ten opzichte van vorig jaar marktaandeel ingeleverd. TNT is nog steeds het kleinst.

Alle pakketvervoerders hebben in 2018 investeringen gedaan ten behoeve van de verbetering van hun dienstverlening. Het merendeel van deze investeringen zijn voor nieuwe bedrijfsgebouwen geweest. UPS was bijvoorbeeld in 2018 bezig met de constructie van een sorteercentrum in Eindhoven waar een investering van 130 miljoen euero mee gemoeid was.

Het aantal servicepunten is voor elke pakketvervoerder gegroeid ten opzichte van een jaar geleden. PostNL heeft veruit het grootste aantal servicepunten. Het aantal pakketpunten van DHL Parcel is net als vorig jaar het meest gegroeid (zowel absoluut als procentueel). DHL Parcel, PostNL en UPS beschikken naast bemande servicepunten ook over pakketkluizen. Gezamenlijk hadden deze drie pakketvervoerders in 2018 197 pakketkluizen in Nederland staan. Dit is een sterke toename ten opzichte van de 104 pakketkluizen een jaar geleden.

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond