‘Huidige model streaming staat onder druk’

Het streamingmodel zoals we dat nu kennen staat onder druk. Dat zegt Matt Locke, de voormalig chef innovatie van de BBC. Hij sprak vanochtend op het Mediapark Jaarcongres in Hilversum.

Jarenlang waren de media gewend aan schema’s. Zij programmeerden op gezette tijden, zoals ook kranten zich aan strakke schema’s hielden. Ook lezers volgden een vast patroon van mediaconsumptie.

“Het schema is uitgevonden in de begintijd van de telefonie,” vertelde Locke. “Toen fungeerde telefonie nog als radio. Via de hoorn kon je naar bijvoorbeeld op een bepaald tijdstip een opera uitvoering luisteren. Radio en later tv hebben dat model overgenomen.”

Met de komst van internet is het schema in onbruik geraakt. Via on demand-diensten bepalen we nu zelf wanneer we kijken of luisteren. Desnoods uren achter elkaar (bingekijken).

Maar Locke betwijfelt of dit model stand houdt. Adblockers zorgen dat reclame-inkomsten teruglopen, en een groot deel van het redactionele budget – bij BuzzFeed ruim de helft – gaat op aan promotie via sociale media. Het wordt steeds meer een uitdaging om consumenten zover te krijgen dat ze naar een bepaald kanaal kijken of een app gebruiken.

Locke verwacht een verschuiving naar berichtenapps, waar een groot deel van de media zal worden geconsumeerd. Deze week werd bekend dat Facebook jaarlijks 50 miljoen dollar aan bijna 140 mediabedrijven en beroemdheden betaalt voor het maken van livestreams. Nu nog niet via Messenger of WhatsApp, maar dat kan veranderen.

GfK onderstreepte de trend vanochtend. Nederlandse jongeren kijken massaal naar Netflix, maar de runner up is Snapchat, een medium met weer heel nieuwe wetten.

NOS directeur Jan de Jong is ervan overtuigd dat zijn omroep nog steeds bij de tijd is. Er wordt volop geëxperimenteerd met Instagram en Snapchat. En in het najaar lanceert de NOS #Mashup om via YouTube voor jongeren het nieuws te duiden. Compleet met snelle montage.

Al moest hij toegeven dat hij ook hij wel eens door twijfel wordt bevangen. “Radio is zo’n onderwerp waarvan ik niet weet hoe jongeren die in de toekomst gaan consumeren. De rol van radio zou wel eens minder groot kunnen worden.”

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug