Deel dit artikel
-

‘Aandacht voor smart home dreigt te verslappen’

De aandacht voor smart home lijkt te verslappen. Dat stelt GfK aan de vooravond van de elektronicabeurs IFA in Berlijn.

Van de Nederlandse consumenten heeft iets minder dan twee derde interesse in smart home als concept, een lichte toename ten opzichte van 2017. Maar ondanks de hogere bewustwording is de belangstelling van consumenten voor smart home afgenomen in vergelijking met vorig jaar, een trend die eveneens waarneembaar is in andere markten, zoals het Verenigd Koninkrijk.

Iets minder dan de helft van de Nederlanders zegt geïnteresseerd of zeer geïnteresseerd te zijn in smart home, een afname ten opzichte van vorig jaar. Verder blijft dertig procent neutraal. Er is dus nog veel evangelisatiewerk te verrichten.

Om de dalende interesse tegen te gaan, zullen fabrikanten en retailers in hun marketing met een duidelijke boodschap moeten komen, adviseert GfK.

De door Nederlandse consumenten meest genoemde voordelen van smarthome-oplossingen blijven gemak (41 procent) en de mogelijkheid om energie te besparen.

Dit wordt gevolgd door de mogelijkheid om je apparaten vanaf elke locatie aan te sturen (9 procent afname ten opzichte van vorig jaar) en een verhoogd gevoel van veiligheid (2 procent hoger dan vorig jaar).

Deel dit bericht

5 Reacties

arnoud

‘Aandacht voor smart home dreigt te verslappen’

Ik zie de ‘dreiging’ even niet. Lopen we nu allemaal gevaar met zo’n dom huis?

Ivo

“dreigt” te verslappen.. so what? Vergaat de wereld nu?

Mike

Zonde dat Dominica of Smart Home aan momentum verliest, want juist de dingen die mensen graag willen: gemak en energie besparing zijn eenvoudig en met beperkte middelen al te realiseren.

Zelf heb ik van m’n eigen huis een Smart Home gemaakt, wat me de nodige energie kosten bespaart en anderzijds superveel gemak en wooncomfort oplevert.

Mijn inziens is een Smart Home dan ook een huis waarin zaken echt automatisch lopen en niet een verzameling verschillende domotica producten die allemaal afzonderlijk via een app bediend moeten worden. Maar ook dit is goed en betaalbaar te realiseren, vergt alleen wat denk, plan werk en inspiratie.

Jan

“consumenten zullen gerustgesteld moeten worden over zorgen omtrent privacy en hacking”

Dat is echt weer zo’n marketing flauwekul benadering. Mensen moeten blijkbaar weer in slaap worden gesust om smart home producten te verkopen. In plaats van daadwerkelijk de problemen rondom privacy en beveiliging op te lossen.

Jeroen

De dreiging is reëel voor de producenten van de smart home producten.. maar niet voor de consumenten zelf lijkt mij

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond