Deel dit artikel
-

Aanschafbereidheid laptop, tablet en smart-tv stijgt, smart home blijft achter

In de periode tussen januari 2018 en juni 2019 hebben steeds meer consumenten aangegeven dat zij van plan zijn voor het eind van het jaar een nieuwe laptop of smart-tv te kopen. De vervanging van een bestaand apparaat is in iets meer dan de helft van de gevallen de belangrijkste reden voor de geplande aanschaf. Dit blijkt uit onderzoek binnen het Consumer Insights Panel van Telecompaper.

Opvallend is dat de aanschaf van nieuwe tablets, ook als vervanging van een oud apparaat, weer aan lijkt te trekken. Waar anderhalf jaar geleden 6 procent van de consumenten aangaf dat jaar nog een nieuwe tablet te zullen aanschaffen is dat aantal nu gegroeid naar 10 procent. Ook hier betreft het percentage vervangingsaankopen ruim meer dan de helft van het totaal.

In het smart home-segment is de interesse voor nieuwe producten nagenoeg onveranderd gebleven.

Verdeeld over de diverse categorieën ligt de aanschafbereidheid van slimme thermostaten, smart speakers en slimme verlichting alle drie rond de 5 procent. Bij draadloze speakers, zoals die van Bose en Sonos, zegt 8 procent van de consumenten van plan te zijn er dit jaar nog een aan te zullen schaffen. In alle vier smart home-categorieën geeft zo’n driekwart van de Nederlanders aan dat ze geen plannen hebben om dit jaar een van die producten aan te schaffen.

Foto Shutterstock

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond