Deel dit artikel
-

Aanzienlijk minder verwijsverkeer vanuit LinkedIn

LinkedIn was lange tijd een belangrijke bron van verwijsverkeer voor online uitgevers, maar die tijd lijkt definitief voorbij, volgens SimilarWeb. Dat bureau keek naar het verwijsverkeer van duizend uitgevers en constateert een teruggang van 44 procent alleen al dit jaar. En toch zijn binnen LinkedIn nog nooit zoveel links gedeeld.

LinkedIn was in de maand juni goed voor slechts 0,2 procent van al het verkeer naar zakelijke nieuws- en mediasites in Noord-Amerika. Tegelijkertijd steeg het aantal gedeelde artikelen in de afgelopen 18 maanden van 500.000 naar 3 miljoen. Voornamelijk via deelknoppen die uitgevers op hun site hebben staan.

Binnen LinkedIn wordt die informatie echter nauwelijks gedeeld, ondanks het feit dat dit wel degelijk mogelijk is. Experts denken dat dit komt omdat LinkedIn zich steeds meer ontwikkelt als uitgeefplatform, met content die binnen de eigen muren wordt geconsumeerd. Niet voor niets heeft het sociale netwerk de nieuwsaggregator Pulse overgenomen en worden deelnemers aangemoedigd om eigen content te plaatsen.

De bevindingen van SimilarWeb zijn niet nieuw. BuzzFeed kwam vorig jaar al tot een identieke conclusie met betrekking tot de vijftien grootste zakelijke uitgevers – waaronder de New York Times, Business Insider en Mashable. BuzzFeed merkte de neergaande trend zelf eveneens.

Sommige uitgevers als Forbes zeggen dat ze nooit veel verkeer hadden uit LinkedIn. Maar Quartz zag vorig jaar al een sterke daling. In 2012 was LinkedIn de belangrijkste verwijsbron voor de Harvard Business Review, daarna is het weggezakt.

Twitter en Facebook fungeren anders dan LinkedIn wel als echte deelplatforms, een aanzienlijk deel van het verwijsverkeer komt nog altijd van deze twee sociale media vandaan. Er is ook een belangrijk verschil tussen het delen en het liken van content. De LinkedIn-knoppen op sites van uitgevers lijken meer de laatste functie te hebben. Mocht het verwijsverkeer grotendeels opdrogen, dan is er grote kans dat die verwijsknoppen gaan verdwijnen.

Deel dit bericht

1 Reactie

bert

LinkedIn is net als Twitter 99% over de muur gooien en maar gissen wat er met je update gebeurd. Bij FB is de reactie net zo belangrijk, en de tijd die mensen er doorbrengen is een veelvoud. Volgens mij is het 1 maand fulltime op FB waarvan net 1 uur aan LI wordt besteed.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond