Deel dit artikel
-

ABN AMRO: TV verliest nog sneller van online

Met het teruglopen van het aantal Nederlanders dat televisie kijkt, verwacht ABN AMRO dat de totale tv-inkomsten dit jaar met drie procent dalen. Op alle fronten is er sprake van ‘een structurele trendbreuk’, aldus marktvorsers van de bank.

En die trendbreuk heeft een grotere impact dan de bank zelf voorzag toen het een jaar geleden vergelijkbare onderzoekscijfers presenteerde.

Halverwege 2016 sprak ABN AMRO de verwachting uit dat in 2025 het aandeel uitgesteld en online tv-kijken rond 25 procent van de kijktijd ligt. Op basis van nieuwe cijfers wordt de verwachting bijgesteld naar 2020, vijf jaar eerder. De tv-markt verandert sneller dan veel experts bij elkaar verwachtten.

“Het aantal kijkminuten naar lineaire televisie daalt. En vorig jaar daalden de inkomsten uit de reguliere spotreclame, terwijl de economie juist blaakt van gezondheid. Dalende reclame-uitgaven in economisch goede tijden? Hier moet iets aan de hand zijn”, beginnen de onderzoekers hun rapport.

Het antwoord is vrij eenvoudig. Er is een overaanbod aan tv-producties, er komen in de vorm van Netflix en Amazon Prime Video nieuwe concurrenten met eigen aanbod bij en adverteerders, partijen als Albert Heijn, starten eigen online tv-zenders. Los daarvan pikken sociale netwerken als Facebook en YouTube vooral de oogballen van het jongere publiek in. De optelsom van deze losse stromingen vormt een aanzwellende stortvloed voor de tv-wereld.

“De totale inkomsten uit televisiereclame stegen daarom in 2016 met 2,7 procent naar 991 miljoen euro. De vraag is echter hoe lang dit zo blijft. Uitgesteld kijken en sponsoring zijn namelijk afgeleiden van het lineaire televisieaanbod. En als dit aanbod onder druk komt te staan – door veel minder kijkers – dan kan dit ook online spotreclame en sponsoring gaan aantasten.”

Een pasklare oplossing om de trend te keren heeft ABN AMRO niet. Vrij algemeen klinkt het ‘houdt vast aan een streamingstrategie voor omroepen’ en ‘investeer in lokaal kwaliteitsdrama’. Het duidelijkste advies lijkt: “Er is een snelle strategiewijziging nodig”, maar ook die tip geeft geen garantie op succes.

Foto: Robin Jacob (cc)

Dit bericht is 55 keer gedeeld

2 Reacties

Jan

Ik ben benieuwd naar de doelgroepen die voor dit onderzoek gebruikt zijn.
Jammer dat hier geen onderscheidt in is gemaakt.

ferdinandes

@Jan, eens, al kun je wel een inschatting maken hoe de grafieken van de verschillende doelgroepen eruit zien. Al langer is bekend dat tv het gros van de tijd het second of third screen is, dus zelfs bij zogenaamde kijkminuten wordt de meeste tijd op het mobieltje of laptop gekeken.

Verder is een duidelijke terugloop van tablet duidelijk, ten faveure van grotendeels mobiel en een klein stukje laptop.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond