Deel dit artikel
-

ABN: Grotere focus op omnichannel cruciaal

Retailers met een goed lopend onlinekanaal komen relatief beter door de crisis, omdat de verschuiving van de vraag naar online deels blijvend is. Dat stelt ABN de vanochtend verschenen Sectorprognose Retail ‘Coronavirus katalysator voor onlineverkopen’.

De crisis heeft een enorme impact op de retail en het consumentengedrag. ABN verwacht dat een deel van de consumenten blijvend minder winkels zal bezoeken, gerichter en meer lokaal gaat winkelen en aankopen zal verleggen naar het online kanaal.

Dat heeft een grote impact en kan leiden tot faillissementen, winkelsluitingen en leegstand in grootstedelijke winkelgebieden.

De retail is hard getroffen door de coronacrisis, al zijn er duidelijke winnaars en verliezers. Door winkelsluitingen en een gekelderd consumentenvertrouwen krimpen de consumentenbestedingen naar verwachting met 5,2 procent.

Tegen deze achtergrond verwacht ABN AMRO dit jaar een krimp van de retail van 8 procent. Niettemin nemen de bestedingen sinds het tweede kwartaal weer toe en kan de sector in 2021 met 5 procent groeien.

Retailers in voedingsmiddelen en producten die het verblijf in en om het huis veraangenamen, profiteren van de veranderende behoeften. Zo verwacht ABN AMRO voor supermarkten en voedingsspeciaalzake dit jaar een flinke groei. Vooral de online omzet van supermarkten piekte sterk met groeipercentages van 40 tot 50 procent.

In 2021 zakken de uitgaven in supermarkten en speciaalzaken weer iets terug. Ook was sprake van een flinke groei van consumentenelektronica (+7 procent), woonwinkels (+4 procent) en doe-het-zelfzaken (+10 procent). ABN AMRO verwacht voor woonwinkels en doe-het-zelfzaken volgend jaar een krimp van 2 procent, terwijl voor elektronica de groei inzakt naar 2 procent.

De grote verliezers in de retail zijn fysieke kledingwinkels (-15 procent) en schoenenwinkels (-10 procent). Door corona meden veel consumenten de fysieke winkelstraat en nam de vraag naar formele kleding door het thuiswerken drastisch af. Bovendien kunnen kleding en schoenen bij uitstek online besteld worden. De sterkste stijging ooit in online omzet van webwinkels en omni-channelers is niet genoeg om het verlies in fysieke kleding- en schoenenwinkels goed te maken. Voor webwinkels is de verwachting dat het volume voor heel 2020 met 35 procent toeneemt.

Foto Pexels

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond