Deel dit artikel
-

ACM gaat strijd aan met oneerlijke praktijken via telefonische werving

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) ziet een forse toename van het aantal meldingen over oneerlijke praktijken via telefonische werving. Consumenten worden gebeld met een zogenaamd aanbod voor vakanties, cashback- en andere kortingsacties of prijsvragen, en zitten daar dan vaak aan vast.

Consumenten die alleen hebben ingestemd met het ontvangen van informatie worden sterk onder druk gezet om te betalen. Dan ineens verschijnen er dubieuze incassobureaus die vaak gelieerd zijn aan de aanbieder.

Ruim 2000 vragen en meldingen van consumenten in het eerste halfjaar van 2018 gingen over problemen met incassopraktijken. De ACM houdt de incassobranche scherp in de gaten. Eerder dit jaar leidde dit tot een boete aan een incassobureau en een toezegging en een waarschuwing voor incasso’s door Pay Care.

Ook sommeerde ACM Vakantiegarant per direct te stoppen met het misleiden van consumenten op straffe van een dwangsom van 2500 euro per dag tot een maximum van 125.000 euro. Het bedrijf heeft al zijn activiteiten gestaakt.

De toezichthouder maant consumenten die worden gebeld door een partij die ze niet vertrouwen: zeg duidelijk NEE, beëindig het gesprek en betaal niet. Vul geen prijsvragen of enquêtes op internet in, stem niet toe met het ontvangen van ‘vrijblijvende’ informatie en betaal niet voor een overeenkomst die niet volgens de regels (zoals schriftelijkheidsvereiste en bedenktijd bij telefonische verkoop) tot stand is gekomen, adviseert de ACM.

Achter deze concepten voor vakanties, cashback- en andere kortingsacties en prijsvragen gaan volgens de toezichthouder grotendeels dezelfde malafide personen schuil. Zij opereren deels vanuit het buitenland. Van de regels die consumenten beschermen trekken ze zich weinig aan.

Dit bericht is 21 keer gedeeld

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond