Deel dit artikel
-

ACM wil meer servicepunten en pakketkluizen

Uitbreiding van alternatieve bezorgpunten, zoals servicepunten of pakketkluizen, is wenselijk. Dat stelt de Autoriteit Consument & Markt (ACM), die in kaart heeft gebracht hoe de bezorgmarkt voor pakketvervoer in Nederland eruit ziet.

Verschillende partijen in de markt werken aan oplossingen om de last mile-pakketbezorging zo efficiënt mogelijk te maken. Het is voor pakketbezorgers het meest efficiënt als ze maar één keer naar een adres hoeven te rijden om een pakket af te leveren. Dat bespaart kosten en draagt daarnaast bij aan duurzaamheid en vermindering van verkeerscongestie.

Pakketvervoerders streven naar een landelijk dekkend netwerk van bezorgpunten. Maar de analyse van de ACM laat zien dat het aantal huishoudens met een bezorgpunt op loopafstand tussen de 16 en 52 procent ligt, afhankelijk van welke vervoerder het pakket bezorgt.

De ACM vindt uitbreiding van het aantal bezorgpunten wenselijk. Uitbreiding biedt consumenten meer keuzevrijheid. Daarnaast maakt het pakketbezorging duurzamer, doordat consumenten hierdoor minder de auto zullen gebruiken om pakketten op te halen.

Verder worden pakketkluizen momenteel nog weinig gebruikt door consumenten en pakketbezorgers. Dit komt onder meer doordat het concept relatief nieuw is voor de consument. Investeringskosten kunnen een drempel vormen voor het plaatsen van meer pakketkluizen. Daarnaast wordt het plaatsen van pakketkluizen soms bemoeilijkt door verschillen in gemeentelijk beleid. Meer duidelijkheid en stroomlijning waar mogelijk maakt het makkelijker om pakketkluizen op grotere schaal aan te bieden.

Deel dit bericht

1 Reactie

Seb

ACM zou beter afdwingen dat de pakketkluis netwerken van de verschillende aanbieders verplicht elke pakket vervoerder moet accepteren. Nu moet je voor een pakket van PostNL naar pakketkluis A en voor een pakket van DHL naar pakketkluis B.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond