Deel dit artikel
-

PostNL: dit jaar 500 nieuwe pakketpunten

PostNL verwacht dit jaar 500 nieuwe pakketpunten te openen bovenop de huidige 3400 PostNL-punten en 121 pakket- en briefautomaten verspreid over Nederland. Dat zegt het bedrijf in een reactie op de uitzending van Radar gisteren, die ging over de hoge werkdruk van pakketpunten.

Afgelopen jaar zijn maar liefst 600 miljoen pakketten verscheept. Dat zijn er zo’n anderhalf miljoen per dag. Maar plek voor al die pakketten is er steeds minder. Pakketpunten stoppen omdat ze de stroom niet meer aankunnen.

De winkeliers die pakketten aannemen zijn ook niet te spreken over de vergoeding van PostNL. Voor een pakketje krijgt hij 20 cent en voor een pakket met antwoordnummer zoals naar webshops als Zalando, maar 11 cent. ‘Als je naar arbeidstijd gaat kijken, kan dat totaal niet uit’, vertelde een winkelier in Radar.

PostNL kijkt naar eigen zeggen steeds meer naar zelfservicemogelijkheden om de retailers waarmee men samenwerkt te helpen. Daarbij moet worden gedacht aan de pakket- en briefautomaat of zogenoemde scan&go’s, waarmee je het pakket dat je wilt versturen zelf kunt scannen (mits voorgemeld) en verzenden. PostNL verwacht dat eind dit jaar in zo’n 300 retailers een scan&go hebben.

Sinds eind vorig jaar kun je in het hele land een verzendklaar retourpakket meegeven aan een pakketbezorger die bij je aan de deur komt. Dan hoef je het pakket dus niet af te geven op een PostNL-locatie.

PostNL erkent dat het in de drukstbezette gebieden – vaak stadscentra van grote steden – lastiger wordt, iedere vierkant meter is hier gewenst. ”Tot op heden lukt het ons nog altijd de juiste locaties te vinden.’

DHL, de tweede pakketbezorger van het land, heeft op het moment zo’n 3.000 servicepunten. Het grootste deel in de vorm van een servicebalie bij een fysieke winkel en daarnaast in de vorm van buurtpunten (bij mensen aan huis) en in de vorm van pakketkluizen.

De markt groeit inderdaad hard, zegt ook DHL. Ondanks het feit dat DHL ook nog eens harder groeit dan de markt, kunnen onze punten de hoeveelheid pakjes goed verwerken. ‘Grote drukte op bepaalde, bijvoorbeeld extreem centraal gelegen pakketpunten kan verklaard worden door frictie tussen deze snelle groei en het opvangen ervan middels het vinden en optuigen van nieuwe servicepunten. En natuurlijk hebben de pakketpunten in de decembermaand, naast de extra drukte voor de rest van hun activiteiten, te maken met een piek, maar dat is ook de dynamiek van deze markt.’

Deel dit bericht

4 Reacties

Michiel Nieuwkerk - ViaTim

Het is nu nog jammer dat PostNL exclusiviteit op zijn punten eist. ViaTim is een buurtpunten oplossing waarbij het servicepunt niet in een winkel zit, maar bij iemand in zijn woonhuis. Op dit moment heeft ViaTim 300 van dit soort ViaTim Punten en handelen wij elke maand ruim 60.000 pakketten voor vervoerders zoals: DPD, DHL, Red je Pakketje, Asendia en SendbyShare af. Al deze partijen eisen geen exclusiviteit en dat maakt ViaTim mogelijk. Natuurlijk zou ViaTim dit ook graag voor PostNL doen, daarbij zouden wij het aantal servicepunten voor PostNL sterk kunnen laten stijgen en dichter bij de ontvanger kunnen plaatsen.

Laurens Tuinhout - Izipack

In andere Europese landen wordt primaire levering in ‘white label’ pakketkluizen en pakketpunten steeds meer de standaard. In België en Denemarken neemt de nationale postvervoerder zelfs het voortouw. Logisch, want pakketbezorging is eigenlijk een nutsvoorziening, net zoals de postbezorging. En innoveren doe je door samen te werken. Met ViaTim, Parcls, de Buren, EVAnet etc. En laten we de consument zelf bepalen welk afgiftepunt of pakketkluis hij of zij zijn pakket wil laten bezorgen. En dat is nu precies wat we met Izipack willen bereiken.

Jaap

Dat exclusieve gedoe van PostNL is inderdaad uiterst vreemd. Een Postbus huur je bij PostNL maar geldt wel als officieel adres en kan je als postadres bijvoorbeeld bij de bank of KvK registreren. Daar een pakje heen sturen met bijvoorbeeld DHL is echter onmogelijk.

Wietske van Raalte

In 3 1/2 uur doe ik 36 straten van brievenpuspakketjes voorzien, zou ik Postnl een hoop kosten besparen 5 dagen per week, dat is het hele depot in 1 keer opgeruimd. Nu kan dat niet want pakketbezorging is aan de medewerker gekoppeld, het aantal uren dat hij of zij werkt.
Lekker efficient he 🙂

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond