Deel dit artikel
-

ACM start onderzoek naar bol

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) is een onderzoek gestart naar bol, hoewel het bedrijf niet wordt genoemd. Er zouden signalen zijn dat het bedrijf zichzelf en bepaalde ondernemers zou bevoordelen.­

Meerdere bedrijven hebben bij de ACM gemeld dat hun aanbod minder goed zichtbaar is op het online platform, zelfs als deze bedrijven de beste prijs en/of kwaliteit bieden. Zij stellen dat de aanbiedingen van het online platform zélf of van bepaalde ondernemers worden voorgetrokken.

Ook zijn er signalen dat het online platform data gebruikt van ondernemers om zo de eigen positie op het platform te versterken.

Als de ACM tot de conclusie komt dat de wet wél is overtreden, dan heeft de onderneming de mogelijkheid om hun kant van het verhaal te vertellen, voordat de ACM optreedt met bijvoorbeeld een boete of last onder dwangsom.

‘Het spreekt voor zich dat we volledig meewerken aan het onderzoek van de ACM,’ stelt bol.com. ‘Onze collega’s werken hard om de toezichthouder van alle benodigde informatie te voorzien om het onderzoek soepel te laten verlopen. We vinden het belangrijk dat de ACM erop toeziet dat online platforms hun verantwoordelijkheid nemen voor een betrouwbare online omgeving.’

 

Deel dit bericht

1 Reacties

Henk

Totaal niet verrassend. Wij zijn recent gestopt met verkopen op Bol.com vanwege de – in onze ogen – oneerlijke handelspraktijken van het platform. De druppel voor ons was dat het ons kenbaar werd gemaakt dat wij alle retouren goed moeten keuren als ze binnen de zichttermijn retour gezonden zijn, ook al is er sprake van een significante waardevermindering. Het staat letterlijk in de mails die wij ontvingen. Het wordt zogenaamd als een partnerschap aangeprezen, maar daar is geen sprake van. Het platform wordt gerund als ware het een dictatuur. Eindeloos mailen met steekhoudende tegenargumenten ten spijt, men gaat nergens inhoudelijk op in en ze blijven enkel ‘de regels’ herhalen. Voor elk kleinigheidje wordt je steevast op denigrerende en belerende toon benaderd door personen die uitsluitend via een groepsmailbox en enkel met gebruik van hun voornaam communiceren. Deze mails zijn altijd voorzien van de nodige dreigementen, ook in situaties waarbij ons het nut daarvoor totaal ontging. Feitelijk komt het er ten aanzien van retouren op neer: je mag weigeren, mits de consument niet al te moeilijk doet. Als de consument maar vaak genoeg zijn beklag doet, dan krijgt de klant onherroepelijk zijn/haar geld terug. Uitereraard wel op jouw kosten. Bol is dan zogenaamd coulant en bereid je enige compensatie te geven, maar dan moet je wel aan hun voorwaarden voldoen en allerlei bewijsmaterialen aanleveren. Er wordt niet gekeken naar je trackrecord ten aanzien van retouren. De bewijslast ligt bij jou en je moet allerlei handelingen verrichten om in aanmerking te komen voor de ongetwijfeld karige compensatie die men bereid is je te geven.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond