Deel dit artikel
-

ACM wil verscherping consumentenwetgeving

De ontwikkeling van de digitale economie vraagt om een nieuwe impuls op het gebied van de consumentenwetgeving. De ACM roept daarom op om de wetgeving aan te passen om consumenten beter te beschermen. Dat staat in het Signaal, het jaarlijkse advies aan de wetgever dat de ACM heeft gepubliceerd.

De toezichthouder staat met name stil bij zzp’ers. Als die van een ongewild, telefonisch gesloten zakelijk contract afwillen, kunnen dit alleen doen na betaling van een afkoopsom of via de rechter.

Hiervoor vraagt de ACM de wetgever om de wettelijke bescherming tegen oneerlijke verkooppraktijken uit te breiden naar zzp’ers.

Het consumentenrecht is reeds van toepassing voor zzp’ers die de afgenomen producten en diensten geheel of overwegend voor privédoeleinden gebruiken.

De ACM richt zich in haar advies ook op online handelspraktijken. Mensen die online een aankoop willen doen, krijgen te maken met allerlei geraffineerde verkooptechnieken die inspelen op het onderbewuste van consumenten. Zij gaan daardoor bijvoorbeeld sneller over tot een aankoop en dat kan leiden tot teleurstelling achteraf. Daarom vraagt de ACM gen we de wetgever om onze oproep tot het opstellen van een gedragscode hierover voor online bedrijven te steunen. En bovendien bij de ontwikkeling van nieuwe wetgeving gedragswetenschappelijke inzichten over consumentengedrag mee te nemen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond