Deel dit artikel
-

AdLantic met real time bidding voor homepage take overs

AdLantic brengt een nieuw systeem uit waarmee adverteerders en uitgevers home page take overs kunnen in- en verkopen op een exchange. Directeur Philippe van Ooteghem verwacht dat deze reclamevorm in 2013 een grote hoge vlucht neemt.

Die verwachting is gestoeld op enerzijds het feit dat zijn Page-Ad.com de handel in homepage take overs automatiseert en versnelt, anderzijds omdat adverteerders naar grotere, cookievrije, prominentere schermposities gaan vragen.

“Sinds juni is vrijwel al onze technische capaciteit aan dit project besteed. We zijn net live en hebben zo’n vijftig websites aangesloten. Ik verwacht dat dat er halverwege 2013 meer dan duizend kunnen zijn.”

De real time exchange werkt zonder cookies. “Als AdLantic werken we met verschillende modellen. Een daarvan is retargeting, maar dat is afgelopen door de cookiewet.” De exchange is volgens Van Ooteghem een wereldprimeur, al werken verscheidene netwerken aan een vergelijkbaar systeem. De nummer een-plek is tijdelijk in handen van het bedrijf met kantoren in Geleen en Utrecht, waar het in maart verhuist naar de Oude Gracht.

Het complexe aan homepage take overs in een real time handelsomgeving is, dat iedere aangesloten uitgever een eigen, unieke layout heeft. Het aantal beschikbare reclameposities wisselt per pagina, evenals de plaats op de pagina waar de uitingen zijn te zien. AdLantic ontwikkelde aan systeem dat zich daarop aanpast.

De targetingopties zijn gebaseerd op de tijd van vertoning, het redactionele ümfeld van de uiting en de geografische locatie van de internetter.

Deel dit bericht

12 Reacties

Johan Schaap

Ik ben benieuwd waar de verwachting op gebaseerd is dat homepage takeovers een grote hoge vlucht gaan nemen. Ik zou eerder denken dat het ergste nu wel achter de rug is. Wat ik bij homepage takeovers zie is dat de irritati graad er superhoog is en het rendement / effect uitermate laag. Dit rendement kan zeker verbeteren als door RTB de prijs fors omlaag gaat, maar dan nog voorzie ik niet dat homepage takeovers een grote vlucht gaan nemen.

Johan Schaap

Grote vlucht = hoge vlucht natuurlijk

Erwin Boogert

Erop letten en het dan nog fout doen :-s Thx, ik pas het aan.

Johan Schaap

@erwin Pas je het ook bij mij aan? Ik deed het ook fout? :-s

Jeremy Timessen

Leuk, misschien ooit ook wel voor mij aan de orde. Heb recent tageting aangezet voor Adsense. Mensen die hier ervaring mee hebben?

Wietse de Vries

@Johan Schaap,
Uitgevers hebben o.a. de mogelijkheid om voorwaarden qua agressie op te geven, waardoor animatie/video/geluid uitgezet kunnen worden.
Aangezien de uitgever zelf het beste weet wat voor gebruikers zij heeft, kan zij hier dus al een hoop besparen op de irritatie graad.

Voor adverteerders zullen de kosten ook lagen blijven doordat een design voor meerdere websites gebruikt kan worden. Het design proces zelf, kost ook minder tijd/geld, door de uniforme sjablonen.

Johan Schaap

@Wietse Mijn vraag was vooral waar jouw verwachting dat de vraag naar homepage takeovers enorm zal toenemen vandaan komt. Ik verwacht dat niet en zou ook niemand zoiets aanraden gezien de eerder genoemde irritatie en het lage rendement. Maar als jij informatie hebt waaruit blijkt dat homepage takeovers enorm succesvol zijn en de vraag enorm zal toenemen dan moet ik wellicht mijn mening herzien.

Philippe van Ooteghem

@ Johan, die verwachting is gebaseerd op het volgende:
1. Trend online display: automated/efficiency en RTB
2. trend online display: high impact – grotere opvallende formaten en video
3. Vanwege cookiewet geen retargeting meer. Adverteerders gaan weer voor zichtbaarheid

Daarnaast zijn we pas enkele weken bezig met Page-Ad en de omzetbijdrage is al meer dan 25%. We krijgen momenteel al meer nieuwe Page-Ad opdrachten dan normale campagnes.

Voordat we begonnen met bouwen, hebben we een groot marktonderzoek uitgevoerd, waaruit bleek dat adverteerders veel interesse hebben in hpto’s.

We hebben inmiddels al tientallen miljoenen adviews getoond en er is pas 1 klacht van een bezoeker binnengekomen. De irritatie valt dus erg mee.

Daarnaast meten we de performance met alle systemen die we hebben en de ROI is vele malen hoger dan bij normale bannercampagnes – in enkele gevallen is de ROI zelfs beter dan die van retargeting.

Het voordeel van RTB, is dat je heel gericht kunt targeten op website, tijd, dag, stad en semantische context. Dat is dus totaal anders dan wat jij gewend bent bij ouderwetse HPTO’s.
Tot slot zijn de designs dynamisch en worden ze gestuurd met CRM meta data.

Wietse de Vries

@Johan Schaap, HPTO’s kunnen het succesvolle retargeting op bepaalde vlakken vervangen. Adverteerders behouden de grote impact en de uitgever haar aantrekkelijke inkomsten.
De HPTO’s krijgen gegarandeerde aandacht, welke in combinatie met targeting opties zeer rendabel kan worden. Denk aan een pizzabakker die rond etenstijd in haar bezorg regio’s wilt adverteren.

Aangezien gebruikers “last” hebben van ad-blindness en de opkomst van hogere scherm resoluties (lees: relatief kleinere advertenties), voorzie ik de reguliere formaten in effect afnemen. Deze punten zijn juist bij HPTO’s niet van toepassing of een voordeel.

Jim Souren

Wij tonen al ruim een maand met veel genoegen de page take overs van Adlantic.
Het stoort het gebruik van onze radiodienst helemaal niet en de uitingen zien er erg mooi/profi uit.
Gezien de clickratio’s van boven de 8% blijkt dat de bezoekers er ook tevreden over zijn. We hebben maar 1 bezoeker gehad die erover klaagde.

Jochem Vroom

@Jim Jullie zijn voor dit concept dan ook wel het meest geschikte medium wat er zo ongeveer bestaat. Maar toch: heel mooi dat het slaagt en een goede referentie.

Zelf vind ik het ook wel interessant en wil ik iets als dit ook wel eens voor sites van ons gaan proberen. Ook mobiele homepage takeovers lijken me interessant.

Radio

Bestaat dit nog, of is dit inmiddels uitgestorven. Dit vond ik namelijk heel interessant en wou het eens voor ons platform proberen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond