Deel dit artikel
-

Affiliates: ‘Meeste omzet uit Tradetracker’

Uitgevers van websites die geld verdienen met affiliatemarketing hebben naar eigen zeggen de hoogste opbrengsten bij Tradetracker. De meeste publishers in Nederland verdienen in het algemeen niet meer dan duizend per maand.

Tradetrackers wordt op de voet gevolgd door Daisycon en wat verder door de nummer drie Zanox. De voorkeur van de 406 door Yonego ondervraagde publishers ligt juist weer andersom: het meest bij Daisycon en kort daarop Tradetracker. De vierde editie van dit jaarlijkse onderzoek laat zien dat Nederlands twee grootste netwerken elkaar amper ontlopen.

Het belangrijkste motief om voor een bepaald netwerk te kiezen is, logischerwijs, de hoogte van de commissies die ze uitkeren.

De peiling onder de uitgevers van vaak vrij specialistische websites laat zien dat hun activiteiten geen volle banen zijn. Ze zijn er gemiddeld vijftien uur per week mee bezig op doorgaans niet meer dan vijf sites. Deze sitebeheerders hebben meestal geen mensen in dienst en doen dit werk meestal twee jaar of korter.

Omgekeerd is het ook zo dat in 2012 slechts 35 procent van de deelnemende affiliates meer dan duizend euro per maand omzette en 45 procent in 2013.

Interessant is ook de ontwikkeling in het soort reclameuitingen dat de uitgevers gebruiken op hun sites. Het verschil tussen ‘gewone’ sites en affiliatesites is per definitie dat ze enkel betaald krijgen naar het resultaat dat ze opleveren voor de adverteerders op hun sites.

Het populairste materiaal voor campagnes van die adverteerders zijn nog de tekstlinks, maar productfeeds zijn het snelst gegroeid qua populariteit. Dat duidt erop dat het aanbod op de affiliatesites unieker, specialistischer en vooral dynamischer wordt.

Foto: Johan Larsson (cc)

Deel dit bericht

7 Reacties

Peter

“Het belangrijkste motief om voor een bepaald netwerk te kiezen is, logischerwijs, de hoogte van de commissies die ze uitkeren.”
Affiliates hebben over het algemeen bij elk netwerk wel een account, het is vaak het aanbod van programma’s dat een publisher voor een netwerk laat kiezen. Zit de adverteerder echter bij meerdere netwerken (vergoedingen zijn in alle netwerken gelijk) dan kies je het netwerk wat je het meest prettig vind werken. Wat voor mij meetelt is vooral hoe goed het uitbetalings traject is ingericht.

C. Valli

En nu nog cijfers hoeveel de adverteerders zelf gemiddeld verdienen, persoonlijk denk ik dat er voldoende adverteerders zijn die er meer geld door verliezen dan er mee verdienen.

John

@ C. Valli hoe zie jij dat precies in een performance based constructie? Je betaalt toch o.b.v. Cost per Sale? Ik neem aan dat je niet je volledige marge of meer weggeeft aan affiliates?

C. Valli

Je moet per sale minimaal € 1,50 betalen, met alle kosten die er bij komen ben ik benieuwd of er wel adverteerders zijn die er aan verdienen. Ook komt boven de € 1,50 nog een extra marge van de affiatiebureau.

Er zijn zelfs partijen die x bedrag rekenen per 1.000 views. Het kost veel geld, in mijn ogen niet haalbaar. En vraag me echt af wie er aan verdiend. Er zijn duizenden winkels van klein tot groot.

Mark van den Ing

Als je voor 1.50 EUR per sale geen geld meer kan verdienen dan zit je in de verkeerde business denk ik. We hebben het hier echt over CPS en niet CPC… Verder, leuk onderzoek en aardig artikel, ik ben benieuwd wat het verschil is van de opbrengsten van de publishers die wel / geen e-mail base hebben.

uit de business

Aardig onderzoek om wat kwalitatief inzicht in de markt te krijgen, maar als journalist mag je zelf ook wel even kritisch nadenken wat je in je titel zet.

Een van de zaken die je nu juist niet kunt concluderen is dat een van de netwerken de meeste omzet genereerd. (dat suggereert de titel (en het onderzoek) wel).

De lijst “Affiliate Netwerken naar omzet” is opgebouwd door het aantal affiliates te nemen die aangeven dat ze bij het betreffende netwerk de meeste omzet behalen. Dus aantallen turven en dan de percentages berekenen van het totaal aantal publishers. Gezien de populatie echter bestaat uit publisher die verschillende omzetten behalen: 29.3% minder dan 250 euro en 12.3 meer dan 10.000 per maand (zie een van de bovenstaande tabellen) betekend dat NIET dat de “meeste publishers” ook gelijk staat met de “meeste omzet”.

Een rekenvoorbeeld: 99 publishers die 25 euro per maand doen bij (enkel) netwerk A en een publisher die 25000 per maand doet bij (enkel) netwerk B. Dit is in aantallen wellicht 99% tegen 1% maar de omzet is bij 50/50 verdeeld.
Door het gebruik van een bandbreedte ( in de enquette) kan de feitelijke omzet van een publisher niet teruggerekend worden, je kunt dus ook niet terugrekenen wat een publisher precies aan omzet doet om dit als wegingsfactoor voor de totale omzet per netwerk te gebruiken.

Dus Yonego: goed werk in de aanzet maar de uitwerking mag nog iets professioneler. Erwin Boogert: het hoeven geen achtergrondartikelen te worden maar journalistiek is niet enkel een “lekkere kop” het moet ook nog kloppen.

raymond

Goed artikel, alleen met tradetracker heb ik geen goede ervaringen.
heb me daar maanden geleden een keer aangemeld en moest de goedkeuring afwachten, nooit een goedkeuring gehad, maar wel doodgegooid worden met nieuwsbrieven.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond