-

Affiliate management: 7 voorbeelden uit de praktijk

Door activiteiten in vijftien landen en het werken met de daarbij behorende affiliate netwerken (en eigen programma’s), kom je veel interessante cases tegen binnen het affiliate management van programma’s en netwerken. In dit artikel enkele opvallende voorbeelden uit de praktijk.

De Groupon welkomst e-mail
Waar je je ook aanmeldt, het maakt niet uit in welk land, je krijgt altijd een mailtje retour van het Groupon partnerprogramma. Vaak nog binnen 24 uur. In deze e-mail zoekt Groupon simpelweg naar contact en de persoon achter de site om op die manier het meeste uit de samenwerking te krijgen. Mijns inziens voor veel programma’s de beste stap om het niveau van de aanmeldingen beter te controleren. Groupon laat je overigens pas toe na een inhoudelijke reply.

Buiten Groupon zijn er internationaal nog tientallen programma’s die er eenzelfde strategie op na houden.

replyzanoxbrazil

Nieuwe klanten aanbrengen, anders Ctrl + Alt + Delete
Niet echt een aanrader, maar zeker wel opvallend: je mag in dit affiliate programma (‘lifetime rev share’) alleen actief blijven als je nieuwe klanten aanbrengt. Doe je dit niet, dan word je uit het programma gezet. NPA betekent ‘New Player Acquisition’. Natuurlijk ook hier: neem contact op met de accountmanager en dan komt dit wel goed.

bewinners

‘Up to speed’ brengen van affiliates
Bij aanmelding bij Linkshare (volgens de ranglijsten het grootste affiliatenetwerk van de wereld) krijg je direct alle mogelijke video’s en cursussen in je inbox om je ‘up to speed’ te brengen. Daarbij ook een link naar een ‘campus/educatie center‘, dat niets anders doet dan affiliates professioneler maken en helpen met de business (hier heeft Daisycon overigens ook een variant van). Met deze aanpak vang je twee vliegen in één klap. De technische ondersteuning wordt minder belast en je verdient door educatie en hulp meer aan de kleinere/beginnende affiliates.

linkshare

De ‘Massive’ uitgebreide welkomst e-mail
Ik denk dat deze e-mail van het NERO affiliate programma genoeg zegt; meer informatie kun je in een e-mail bijna niet kwijt. Het geven van informatie over de topproducten is sowieso interessant voor veel affiliates.

neroaffiliateprogrammanagement

Direct een VIP code en hogere commissie
Een e-mail waar iedere sitebeheerder direct op zal antwoorden, waardoor de merchant eenvoudig direct contact (en dus controle) met zijn affiliates/sitebeheerders krijgt. In Nederland is bij veel merchants nog niet doorgedrongen hoe waardevol dat directe contact kan zijn.

contact

Proactief? De VIP status bij het netwerk
Het is opvallend hoe beleefd en communicatief sterk ze zijn in Australië. Elke e-mail je die binnen krijgt, is met zorg geschreven. Ook hier is direct sprake van een VIP account, accountmanagement en persoonlijk contact.

australia

Strategy! Inhoud!
Betere e-mails dan die van Affiliate Window krijg je niet in je inbox (binnen affiliate marketing althans). Een nieuwsbrief bevat uiteenlopende componenten als trends en infographics. Op deze manier zet Affiliate Window zichzelf ook neer als een innovatief netwerk met veel kennis. Ik blijf het opmerkelijk vinden hoe ze elke keer weer de nieuwsbrief interessant weten te maken.

Subscribe

bestthereis

Goed contact
Als je alle internationale e-mails bekijkt waarin adverteerders en affiliatenetwerken een goed gevoel willen achterlaten bij hun partners, dan lijkt het maar om één ding te gaan: contact verkrijgen met deze partners. In Nederland is dit vaak totaal anders, daar laten adverteerders nog regelmatig deze contacten helemaal links liggen. Een grote fout in mijn ogen. De meeste ‘added value’ en de beste posities van jouw partners kun je voornamelijk verkrijgen bij goed contact. Alleen al een Skype-gesprekje kan hierbij wonderen verrichten.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond