Deel dit artikel
-

Afterpay gaat internationaal en mobiel

Afterpay brengt de optie ‘achteraf betalen’ naar webwinkels in België. Het bedrijf oriënteert zich op de Duitstalige regio. Later dit jaar begint ook de eerste proef met mobiel betalen.

“We verwachten dit jaar zowel in termen van omzet als het aantal aangesloten webwinkels te verdubbelen. De IT- en personele bezetting zijn nu op orde en we kunnen grotere volumes aan”, zegt directeur Stefan van de Berg. “We zijn goed gepositioneerd.”

Afterpay is net als Klarna een toeleverancier bij webwinkels. Ze bieden consumenten de mogelijkheid om aankopen achteraf te betalen. Dat is in feite de ouderwetse acceptgiro in een nieuw digitaal jasje. Uit recente cijfers van onderzoeker GfK blijkt dat 39 procent van de Nederlanders er de voorkeur aan geeft om een digitale aankoop achteraf te betalen.

“Achteraf betalen slaat aan en grotere merchants beginnen ons te vragen dit ook in andere geografische gebieden aan te bieden.” België is het eerste land waar Afterpay naar uitbreidt. “Maar er is ook interesse van partijen uit het buitenland die ons model hebben geanalyseerd en geïnteresseerd zijn in samenwerking.”

Gezien de historische stevige positie van postorderaars liggen Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland ook in het vizier. De consument is daar, net als in Nederland, vertrouwd met achteraf betalen en doet dat graag. “In die landen zie je echter weinig digitale innovaties rondom achteraf betalen. Dat geldt overigens ook voor Scandinavië”, met het Zweedse Klarna als uitzondering op dit regel.

De buitenlandse uitbreiding doet Van den Berg bij voorkeur met partners. Dat zijn bedrijven die de lokale markt, wetgeving en merites kennen.

Webwinkel Weblog meldde vorige week dat Klarna en Afterpay tot voor kort nog serieus onderhandelden over een samengaan. De Zweden zouden de Nederlandse onderneming overnemen. Dat ketste uiteindelijk op een verschil in toekomstvisie en cultuur van beide bedrijven.

Een andere nieuwigheid van Afterpay is de aanstaande introductie van een mobiele betaaldienst. Systemen als creditcard, iDEAL en PayPal zijn – zeker op mobiele telefoons – erg omslachtig. Wanneer de aankoop en afrekening van elkaar worden gescheiden, valt een grote horde voor m-commerce weg. Details over de exacte implementatie wil Van de Berg echter nog niet geven.

Foto: Eric Molina (cc)

Deel dit bericht

3 Reacties

bedrijfspunt.nl

Interessante ontwikkeling om de entree naar Belgie en Duitsland te volgen.

Ook een interessant verbinding met (voormalige) aandeelhouder en Europese ambities van RFS/Wehkamp.
Benieuwd naar de ontwikkelingen binnen postpayment diensten.

Het speelveld: ideal, Creditcard, paypal, google Checkout, CheckPay van PostNL, klarna, Cashper,

reactie

Vlak PayByBill niet uit, die jongens zitten inmiddels in Duitsland, Nederland, Noorwegen, Zweden, Denemarken, Finland, UK, etc. De grootste speler op Europees niveau lijkt me.

henk

Officiële talen in België zijn:
Duits (ca. 0,5% van de bevolking: 74.000 sprekers in het uiterste oosten van het land[10]).

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond