Deel dit artikel
-

Afterpay wil de grens over, en achteraf betalen klantvriendelijker maken

Afterpay, ooit ontstaan als spinoff van Wehkamp, wil de grens over en zijn dienstverlening nog aantrekkelijker maken. Dat vertelde Pascal Vincken, sinds enkele maanden directeur van AfterPay Benelux, gisteren op Emerce eFashion in Amsterdam.

Afterpay maakt voor webwinkels achteraf betalen mogelijk. De winkels lopen daarbij geen risico omdat betalingen altijd zijn gegarandeerd.

Uit de eCommerce Payment Monitor over het eerste halfjaar van 2016 bleek al dat achteraf betalen in Nederland in de lift zit. Het aantal online aankopen dat is betaald via AfterPay steeg in die periode met zestig procent. Vooral in specifieke branches zoals kleding, schoenen en lifestyle. Daarom stond Vincken gisteren met het bedrijf My Jewellery op het podium.

Het bedrijf is enkele jaren terug voor een onbekend bedrag in handen gekomen van arvato Financial Services Group van Bertelsmann. Deze overname biedt Afterpay kansen om haar Europese ambities te verwezenlijken. Vincken wil dat proces nu versneld in gang zetten. “We doen al wel wat in België, maar dat gaat de komende periode echt prioriteit krijgen.”

In Scandinavië is Afterpay ook al aanwezig, maar als white label voor webwinkels. De bedoeling is dat Afterpay daar onder eigen naam gaat opereren. Ook Duitsland staat op het programma. Vincken tegen Emerce: “Heel veel Nederlandse webwinkels richten zich al op Duitsland. We willen vanuit Nederlandse aanbieders Duitsland verder binnentrekken.”

Vincken zal dat proces niet operationeel begeleiden, maar is naar eigen zeggen ‘wel nadrukkelijk op de achtergrond aanwezig’.

In Nederland wil Afterpay de dienstverlening nog vriendelijker maken. Bijvoorbeeld door klanten de gelegenheid te geven om in termijnen te betalen of om de betaling nog wat langer uit te stellen. Daarvoor zullen wel extra kosten worden gerekend.

Zo’n zestien procent van de klanten hebben volgens Vincken begeleiding met betalingen nodig, het grootste deel daarvan betaalt uiteindelijk alsnog. Minder dan 1,6 procent komt in een incassoprocedure terecht. Vincken wil zo’n traject zoveel mogelijk vermijden. “Voor sommige klanten is het geen kwestie van niet willen betalen, maar niet kunnen betalen. Daar kun je best goede afspraken mee maken.”

Foto: Peter Boer

Deel dit bericht

3 Reacties

Mark

ik vind dit echt typisch iets nederlands. De rest van de wereld heeft een creditcard, en dat is gewoon veilig en verzekerd.

Rutger - Vingino

@Mark: Achteraf betalen is iets wat in alle landen steeds groter wordt. Als je kijkt naar de Duitse markt is het één van de meest gekozen betaal mogelijkheden. Kijk eens naar Klarna hoe veel die in bijvoorbeeld de Scandinavische landen doen. Achteraf betalen zal steeds groter worden en zeker wel iets kannibaliseren met andere betaalopties maar ook zorgen voor groei in de omzet.

AfterPay - AfterPay

@Mark Waar wij ons daadwerkelijk in onderscheiden is het achteraf betalen zonder dat consumenten een creditcard nodig hebben met de daaraan verbonden kosten. Daarnaast zijn wij continue opzoek naar de perfecte klik tussen webshop en consument door zekerheid in te bouwen aan beide kanten en daarom breiden wij onze service ook uit naar het buitenland. Toch een andere tak van sport, welke voor de consument toch super aantrekkelijk blijkt!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond